lördag 30 juni 2018

Läst i juni

Jag läste inte så många böcker i juni. Men de jag läste var bra.


The Unwritten Vol. 4: Leviathan
The Unwritten Vol. 5: On to Genesis av Mike Carey (text) och Peter Gross (bild)
Jag har fortsatt läsa den här metalitterära tecknade serien.

Vad man ser och hedrar av Stig Claesson
En samling med 52 krönikor, en för varje vecka. När Slas skulle ha fyllt 90 så frågade jag på twitter om folks favoritböcker av Slas. Och blev rekommenderad denna. Jag tyckte mycket om den.

Myrstack av Torbjörn Elensky
Novellsamling. Ojämn men med ett par riktigt bra berättelser.

Erik Grane av Gustaf af Geijerstam
En roman som en gång var en svensk klassiker men som numera sällan läses. Den var intressant att läsa. Delar hade åldrats dåligt men en del stycken var riktigt bra.


Lone Wolf and Cub: Vol. 1: The Assasin's Road av Kazuo Koike (text) och Goseki Kojima (bild)
Klassisk japansk tecknad serie om en lönnmördare och hans lille son.

Kropp och skäl av Sara Lidman
Essäsamling.

Levande vatten av Clarice Lispektor
Inte lika bra som de andra jag läst av henne.

August Strindbergs Brev IV
Brev från år 1884. Geijerstam ovan förekommer i breven.

1 kommentar:

Johannes (P) sa...

När du är igenom alla Strindbergsbreven får du baske mig servera en lista med dina tio favoritbrev... ;-)