tisdag 31 juli 2018

Läst i juli

Juli var en bra läsmånad.

I hjärtat av hjärtat av ett annat land av Etel Adnan
Libanesisk-amerikansk prosabok som var det bästa jag läste den här månaden.

Makten av Naomi Alderman
Sf-roman där kvinnor utvecklar förmågan att ge elstötar vilket ändrar på könsmaktsordningen. En originell variant på könskampsberättelsen.

om det finns ett Östermalm av Johan Attfors
"jag vill stanna/en stund och se vart dom andra/tar vägen/när dom drar vidare ut/i den världen"
Diktsamling utgiven på pdf-förlaget Fame Factory.

Mansfield Park av Jane Austen
Sakta fyller jag på listan på lästa klassiker.

Jag vill stå träd nu av Anne-Marie Berglund
"En enda dag/Sommar, men hade det varit/vinter/hade det också dugt bra/Snälla snälla mjuka värld/Du är min mamma/Lite till, just idag."
Diktsamling.

Det händer här av Henrik Bromander
"Om man nu ska vara deppig, kan det inte få varaen sån där regnig jävla sommar då? Varför ska det vara så jävla varmt & soligt & äckligt?"
Novellsamling. Första prosaboken av Bromander jag läst (jag har läst några seriealbum sen innan). Jag gillade den.


The Unwritten Vol. 6: Tommy Taylor and the War of the Words
The Unwritten Vol. 7: The Wound
av Mike Carey (text) och Peter Gross (bild)


My favorite thing is monsters av Emil Ferris
Seriealbum om en liten varulvsflicka som löser brott (eller nåt sånt det är en hel del mer allvarliga teman). En mycket bra serie.


Zegas av Michel Fiffe
Alla andra serier jag läst av Fiffe handlar om folk i kostym som slåss med varandra. Den här är lite mer vardagsnära (men inte enbart). En vacker berättelse.

Flickan av Lisa Gidlöf
Debutbok. Prosalyrisk berättelse.
"En gång var jag väldigt liten, nu är jag någon helt annan. Jag saknar min historia, allt som ryms inuti den, människan jag en gång varit. Jag vill sväva som en fjäder mellan träden, jag vill att någon ska plocka upp mig, blåsa på mig och önska sig någonting."

Filosofier av Lars Gustafsson
Omläsning.


Chance in hell av Gilbert Hernandez

Din tjänare hör av Sara Lidman
Omläsning. Min plan är att läsa om hela Jernbane-sviten (detta är en första romanen i serien) samt läsa de två delar jag inte läst tidigare.

Ökendykarna av Sven Lindqvist
Också omläsning.


Providence Act 1 av Alan Moore (text) och Jacen Burrows (bild)
Hommage till H. P. Lovecraft. Tecknad serie men med stort inslag av prosa. Varje kapitel följs av ett brev där huvudpersonen berättar det han upplevt (som läsaren just läst). Mycket bättre än Moores och Burrows Neonomicon.

Hjärtdjur av Herta Müller
Min första Herta Müller.

Hjärtat och andra dikter av Aleksandr Pusjkin
"Hjärtat lever i framtiden,/det närvarande är sorgligt:/allting i ögonblicket förgår;/det som förgår blir oss dyrbart." övers. Annika Bäckström

Ner med allt? av Johan Svedjedal
Essäsamling. Sämsta boken jag läste den här månaden. Okänsliga fyrkantiga läsningar av 60- och 70-talets politiska litteratur.

Konsten att få ovänner av Bertil Schütt
Matnyttig bok där man lär sej hur man blir ovän med sina vänner, sin familj, sin chef, sina läsare och med fotbollspubliken.

Inga kommentarer: