söndag 17 februari 2019

Citerat från veckans läsning

"Jag öppnade utan betänkligheter mitt anus mot kosmos och kände det i mina tarmar."
ur En isbjörns memoarer av Yoko Tawada, övers. Jan Erik Bornlid

"Så fort jag började läsa dem, så tänkte jag att jag måste sända dem till dig, för som du vet så vill jag gärna dela med mig och gillar inte att njuta mitt nöje alldeles ensam. Det vore för övrigt en vana som älskare borde ta till sig: istället för att bli svartsjuka som de ibland blir [...], så borde de föresätta sig att inte ensamma njuta av älskarinnans ynnest utan istället se till att bästa vännen får ta del därav. Det är en vana som ännu inte har slagit igenom,"
Madame de Sévigné i brev till sin dotter Madame de Grignan i maj 1676, från Madame de Sévignés brev, red. Arne Melberg som också översatt

Inga kommentarer: