tisdag 30 april 2019

Läst i april

Jag tror att det här är den månad jag läst flest böcker sen jag började skriva upp dem här.

Hera Lindsay Bird av Hera Lindsay Bird
"Daylight savings and the clocks burn//Some dark spring hour stolen from a time/I did not know your name"
Poet som blivit populär med dikter som "Keats is dead so fuck me from behind".


De onämnbara av Leela Corman
Seriealbum om två judiska systrar i New York i början av 70-talet. Bokcirkelbok.

Gång på gång är skogarna rosa av Emily Dickinson
Ann Jäderlund tolkar Emily Dickinson.
"Månaderna har Slut – Åren – en knut –/Ingen Makt kan knyta upp/För att sträcka lite längre/En Härva av Elände –"

"Vi ger oss inte. Vi försöker igen." Anteckningar om Lars Gustafsson av Crister Enander
Bok om Lars Gustafssons författarskap.

Den som stannar, den som går av Elena Ferrante
Nästsista delen i Ferrantes kvartett. Den är nog min favorit hittills i serien. Fast alla har varit bra.

Strandhugg i svensk poesi av Lars Gustafsson
Kort volym med dikttolkningar. På nåt sätt har jag lyckats missa att läsa den här trots att jag har ett klart synminne av att den stod i föräldrarnas bokhyllor. Den seglar upp bland mina Gustafsson-favoriter.

How long 'til black future month? av N. K. Jemisin
Novellsamling med fantasy- och sf-noveller av den afroamerikanska författaren N. K. Jemisin. Titeln är tagen från en essä av Jemisin som inte finns i samlingen. Men jag läste ändå essän. Jag tyckte mycket om samlingen. Det är två fantasynoveller om mat bland annat.

Till Athena av Mattias Jeschko-Edberg
Nyutkommen diktsamling. Nog Mattias Jeschko-Edbergs bästa bok hittills. "spåren av vad vi en gång var/av vad vi vill bli. Just dessa dagar. Fåglar flyger ovanför reklamskyltarna./En aprilhimmel öppnar sig."

Allting växer av Lyra Koli
Svensk framtidsskildring. (Vore intressant att jämföra med Henrik Bromanders Högspänning, bägge romanerna kan säljas handla om fanatism.)

Get in Trouble av Kelly Link
Novellsamling. Fantasy när den är som bäst.

Hat & Bläck av Kristian Lundberg och Crister Enander
Brevväxling. Kristian Lundberg skriver i det inledande brevet att han har en förkärlek för brevväxlingen och andra av "litteraturens mer fördolda genrer". Den förkärleken delar jag.

Mäktig tussilago av Maja Lundgren
Jag var inte lika förtjust i den här som i Myggor & tigrar som jag läste nyligen.

Iron Council av China Miéville
En fantasyroman om revolution med gott om golemar.


Hunden av Ola Nilsson
Min bror har länge försökt få mej att läsa Ola Nilsson. Till sist lyckades han. Det här var en bra roman.

Broderier av Burcu Sahin
"ni gav oss glädjen/som togs ur era händer/under nätterna/då ni sydde och lagade er sorg"

Matilda av Mary Shelley
Postumt utgiven roman.

Vinter av Ali Smith
Andra delen i en romanserie. Bra bok.

Bok utan namn av Göran Sonnevi
"Vi går ut i vårkvällen/Vi hör det skarpa, gnistrande/fågelljudet"
En diktsamling som är över 800 sidor lång. Den var bra men jag var ändå rätt glad när den var slut.

Sena dikter av Wisława Szymborska
Samling med tre av Wisława Szymborskas diktsamlingar.
"Livet på jorden betalar du inte dyrt./För drömmar, till exempel, inte ett vitten./För illusioner, först när de är förlorade./För innehav av kropp, endast med kroppen." övers. Anders Bodegård

Winds of Marble Arch and other stories av Connie Willis
Tjock novellsamling av Connie Willis. Med sf- och fantasy-noveller.

Ljus och strålning av David Zimmerman
David Zimmermans andra diktsamling. Sorglig och vacker bok.
"april står och slår i fönstret"

Inga kommentarer: