måndag 31 augusti 2020

Läst i augusti

Jag tror deta är störst andel omlästa böcker jag haft sen jag började skriva ner min läsning här. Jag läser om mycket – och sommaren är en bra tid för att läsa böcker man läst förut – men oftast läser jag inte om hela böcker utan stycken här och där och då hamnar de inte på den här listan med lästa böcker.

Teju Cole – Kända och underliga ting
Essäsamling.

P. O. Enquist – Färdvägen
P. O. Enquists andra roman (jag har inte läst den första). Man kan se att han ännu inte har hittat sin röst. Omläsning.

Monika Fagerholm – Diva
Underbar klassisk roman. Omläsning.

Herman Hesse – Brunnsgästen
Vår hjälte besöker en kurort. Hesse ägnar flera sidor åt att redogöra för hur mycket han ogillar morgnar.

Anna Kavan – Is
Roman där världen håller på att frysa till is. Svalkande undergångsroman. Bokcirkelbok. Omläsning.

Ola Larsmo – Andra sidan 
Essäer om litteratur.

Åsa Linderborg – Året med 13 månader
Tycker den här är bäst när den inte handlar om metoo och allt det där men då är den å andra sidan riktigt bra.

Colm Tóibín – On Elizabeth Bishop
Spännande bok om poeten. Födelsedagspresent.




1 kommentar:

Nira Shalom sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.