onsdag 30 september 2020

Läst i september

Denna september så läste jag en stor mängd böcker. De flesta var riktigt bra.

Avbrott av Hans Alfredson
En samling med noveller och kortromaner.

Magnetisörens femte vinter av P. O. Enquist
Håller på med en omläsning av P. O. Enquists verk. Den här historiska romanen är egentligen inte särakilt bra. Men det finns delar i den som visar vad som ska komma så den var intressant att läsa om därför.

Immortal Hulk Vol 7: Hulk is Hulk av Al Ewing (text) och Joe Bennett med flera (bild)
Seriealbum.

Hobo Mom av Charles Forsman och Max de Radiguès
Seriealbum.

Ansikten i vattnet av Janet Frame
Började läsa denna självbiografiska roman för några år sen men läste inte ut den då. Jag vet inte riktigt varför för den är väldigt bra. Kanske var den för hemsk för mej just då.

Bröderna Casey av pastor Peter Husberg (pseudonym för Torsten Ekbom, P. O. Enquist och Leif Nylén)
Collageroman. Läste om den här som del i min P. O. Enquist-omläsning. Det är fortfarande en underhållande bok.

Rent spel av Tove Jansson
Kortroman. Mycket bra.

Nattlampan tänd och dörren på glänt av Mats Kempe
Noveller.

(Boken om) Min trädgård av Jamaica Kincaid
Fängslande och underhållande bok om trädgårdar och kolonialism och om hur mycket Jamaica Kincaid avskyr vintern.

Längta hem, längta bort av Kristoffer Leandoer
Essäsamling.

Hasse Alfredson: en sån där farbror som ritar och berättar av Kalle Lind
Biografi om Hans Alfredson.

Somme av Lyn MacDonald
Historiebok.



Slaughterhouse-Five av Ryan North (text (efter Kurt Vonnegut)) och Albert Monteys (bild). 
Seriealbumversion av romanen med samma namn. En välgjord version som både känns trogen originalet och står på egna ben.

Den vedervärdige mannen från Säffle av Maj Sjöwall & Per Wahlöö
Jag hade sett filmen (Mannen på taket) men inte läst boken.

Frihet, jämlikhet & systerskap av Ida Therén
Artikelsamling.

Jordlöparens bok av Thomas Tidholm
"När man tänker på att konst för myror troligen är en/omöjlighet kan man gripas av ett särskilt vemod."


2 kommentarer:

Spiring sa...

Lite förvånande att du inte läst Sjöwall/Wahlöö-boken tidigare. Den trodde jag typ *alla* hade läst, även de som inte plöjer 15-20 titlar per månad. Har du aktivt undvikit Sjöwall-Wahlöö?

"Den vedervärdige..." lånar mycket från Ed McBains "See them die", både konceptet allt-utspelar-sig-under-ett-dygn och förloppet med en man förskansad i en lägenhet. (Fast polisen som gör ett överrumplingsförsök likt Martin Beck dör.)

Sjöwall-Wahlöö menade själva att de inte läst McBain när de började skriva sina polisromaner. Må så vara, men när de väl blivit uppmärksammade på McBain lånade de flera intrigidéer därifrån, och det finns ett par medvetna blinkningar också. Åtminstone från tredje boken, "Mannen på balkongen", finns det tydliga McBain-kopplingar här och var, låt vara att de inte på något vis gör Sjöwall-Wahlöös böcker sämre. (Det klarade de själva av med tiden...)

"Den vedervärdige..." är för övrigt den enda av de senare böckerna i sviten som - nästan - når upp till de tidiga. För mig går brytpunkten mellan "Brandbilen som försvann" och "Polis, polis, potatismos" - den förra en av de absolut bästa, den senare anmärkningsvärt svag.

Petter Malmberg sa...

Jag har inte undvikit Sjöwall/Wahlöö men jag har inte läst så mycket av dem. Över huvud taget så läser jag inte mycket kriminallitteratur. Jag har till exempel aldrig läst Ed McBain. Men jag har starka minnen av de svenska omslagen till hans böcker från när min mor och min bror läste de böckerna.