lördag 31 oktober 2020

Läst i oktober

Jag läste en faslig massa böcker den här månaden. Många riktigt bra.

En broder i nöd: Till Norges kämpande folk, redigerad av en delegation inom Landskommittén för Norgehjälpen
En antologi med dikter och bilder till stöd för det av Tyskland invaderade Norge. Moa Martinson, Nils Ferlin, Artur Lundkvist, Erik Asklund, Albin Amelin, Isaac Grünewald, Ture Nerman, Josef Kjellgren med flera. 
En och annan av dikterna och bilderna visar att det inte nödvändigtvis blir bra för att syftet är gott men det finns också en del bra här och det är en fin kvarleva från den tiden.
Boken gavs ut av Bonniers och behållningen av bokens försäljning gick till Norgehjälpen.

De stora dammarna av Elechi Amadi
Nigeriansk roman.

Brev av Jane Austen
"Jag är ledsen att Sverige är så uselt" skriver Jane Austen till sin bror Francis Austen 25 september 1813, övers. Paulina Helgeson, som också står för urvalet

Pavane av Heidi von Horn
Min första diktsamling av Heidi von Born. Jag fick först i somras reda på att Heidi von Born dog i slutet av 2018. Hon var en av våra stora författare och dikterna i den här var riktigt jävla bra.
"I ditt hus kan tiden inte/lyfta foten, själva månen/slungas bakåt av din kraft./Solen ligger stilla, stjärnor/växer i rabatter, du har/himlen i ditt hus."

Smekmånad i helvetet av Fredric Brown
Samling med fyra sf-noveller där jag hade läst två (bland annat den underbara "Come and go mad") tidigare.

Eros den bitterljuva av Anne Carson
Om kärleksmotivet i antik poesi.

Flickorna av Emma Cline
Amerikansk roman.

Sidenkatedralen och andra texter av Sara Danius
Om litteratur, foto och mode.

Hess av P. O. Enquist
Omläsning.

Time and again av Jack Finney
Tidsreseroman som hade en för mej ny metod att resa i tiden.



Vision av Julia Gfrörer
Seriealbum.

För liberalismen av Lars Gustafsson
Debattartiklar från perioden när Lars Gustafsson tillsammans med Sven Delblanc, Sven Fagerberg och Jan Myrdal skälldes för att vara ett de fyras gäng i svenskt kulturliv. Tror titeln gjort att jag inte läst den här tidigare men flera av texterna var intressanta.

Under tiden av Anna Hallberg
"är du färdig nu lilla unge/har du rullat svansen om tassarna/jag lägger bara filten runt//du får sova nu/och det kommer ängar vallmo/och höståkrar bruna som snö faller på/och sen kommer ängarna igen och solen"

Hemligheter av Hermann Hesse
Texturval med undertiteln Bekännelser och meditationer.

Dilemmat Amerika, red. Erik Janson och Göran Sarring
En antologi från 1968 om Förenta staterna som mest kändes som en kvarleva från en annan tid när jag först fick tag i den. Men nu var den plötsligt aktuell. Med texter om elektorskollegiet, Black Power och polisbrutalitet.

Bebådelsen av Mare Kandre
"Jag sjunger stjärnorna tillbaka in i sina banor, hem igen." Prosadikter.




The Troll King av Kolbeinn Karlsson
Svenskt seriealbum (som jag läste på engelska för att det var på rea). Läst en del av serierna tidigare i Galago.

Galärdagbok av Imre Kertész
Arbetsdagbok. Stark.

Kungen av Europa av Jan Kjærstad
Norsk roman. Inte direkt dålig men känns redan (den är från 2005) väldigt daterad.

Historien om Lissabons belägring av José Saramago 
Bokcirkelbok.



Maids av Katie Skelly
Seriealbum.

Särlingar av Anders Sundelin
Samling porträtt. Blev tipsad om den här på bloggen efter att jag skrivit om Ulla Olin, som är en av de som porträtteras. En annan är Lars Gustafsson. Boken är lite ojämn (och verkar bara finnas som e-bok) men flera av texterna var intressanta och jag gillade mycket porträtten av Gustafsson och Olin.

Fönstret åt gården och andra noveller
Kriminalnoveller. Titelnovellen filmatiserades av Alfred Hitchcock. Filmen är bättre.

2 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Den där Hallberg alltså, så himla fin, måste läsa. Och Heidi von Born var också större än jag fattat.

Petter Malmberg sa...

Anna Hallbergs diktsamling är riktigt bra.
Heidi von Born är underskattad. Hon var en av min mors favoritförfattare.