onsdag 3 september 2008

Sett - obotlig cancerspecial!


Tiden som finns kvar av Ozon

Jag föredrar Ozons early funny stuff.
Det finns scener som får en att fortsätta se filmen som när hjälten bläddrar i fotoalbumet.

Emmas lycka - tysk cancerkomedi

Liksom i Tiden som finns kvar så är en av huvudpersonerna döende i cancer. Det är en feel-good komedi. De flesta oops jag ska dö filmer är feel-goodfilmer vilket kan tyckas underligt. (Ozons film har melankoli där Emmas lycka har romantisk komedi men delar livet är dyrbart feel good känslan).

Bland slutet på livet-feel good- filmerna föredrar jag Mitt liv utan mig som saknar de ovanstående filmernas fördömmande syn på huvudpersonerna innan cancerdomen.
Men det finns en offbeat känsla i filmens rytm som samman med den helt sympatiska hjältinnan får en att mot ens vilja faktiskt må rätt bra under dena måbra-komedi.