måndag 14 april 2014

Citerat från (förra) veckans läsning

"Och så har vi hemofobi, rädslan för blod. Just precis, sa Juan de Dios Martínes. Och pecatofobi, rädslan för att begå synder. Men det finns andra, konstigare fobier också, till exempel klinofobi. Vet ni vad det är? Ingen aning, sa Juan de Dios Martínez. Rädslan för sängar. Men kan någon vara rädd för en säng, eller känna motvilja inför den? Jovisst, det finns sådana människor. Men man kan klara sig undan genom att sova på golvet eller aldrig gå in i ett sovrum."
ur 2666 av Roberto Bolaño, övers. Lena E. Heyman

"Men jag har satsat allt på tyngdkraften./Den sviker mig aldrig./Den är min stora kärlek./Jag är ingen idiot,/ibland tvivlar jag också./Då gör jag ett experiment./Jag tar ett mynt./Det behöver inte vara ett mynt med hög valör,/det räcker med det allra minsta/eller till och med gamla ogiltiga mynt.//Jag tar ett mynt och kastar upp det i luften./För en sekund kallsvettas jag/och tänker 'Kanske faller det inte, kanske fungerar/det inte den här gången',/[...]Jag tänker att myntet/kommer att fortsätta singla framför mina ögon i all/evighet."
ur "Tyngdkraften" i Jag har ångest, Kronan, Tyngdkraften av Ascanio Celestini, övers. Johanna Hedenberg

Inga kommentarer: