lördag 31 maj 2014

Böcker lästa i maj

Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande

Roberto Bolanõ - 2666
Bolaño hade velat att den här romanen skulle ges ut i fem volymer. Så egentligen tycker jag den borde räknas som fem böcker.

Stig Larsson - Natta de mina
Diktsamling. "Efter en vecka hos Lasse kunde det i alla fall finnas/korta ögonblick då jag känner ett lugn. Att tända en lampa vid fåtöljen,/blir lättare att läsa i boken jag öppnat, Myrdal/Kessles Indien väntar -/är mitt i beskrivningen av en hängbro som ligger, tror jag, i Pakistan,/samtidigt som jag hör Ruth borsta tänderna/inne i badrummet."

Cormac McCarthy - Advokaten
Filmmanus. (Recensionsex. Så jag borde skriva om den snart.)

Jan Myrdal - 5 år av frihet
Politiska skämtteckningar (som den nedan av J. J. Grandville) från två franska 1800-talstidningar. Bilderna är, med några undantag, återgivna i originalstorlek. Vilket gör att det är en av de största böcker jag har rent storleksmässigt. Den är rätt stor på andra sätt också.


Cees Nooteboom - I de nederländska bergen

Ester Blenda Nordström - En piga bland pigor
Reportage. Bokcirkelbok.

Lars Norén - Murlod
Diktsamling. Läste av en slump ut den på Noréns 70-årsdag.

Gunnar Ohrlander - Gormanders valda värk

Lucius Shepard - The Dragon Griaule
Samlingsvolym med alla Shepards berättelser om draken Griaule. Två av långnovellerna hade jag läst sen tidigare.

Eva Ström - Brandenburg
Diktsamling. "Festival! Karneval! Våren skrek gällt med kastratröst,/förföljd av krokus och reklamerbjudanden."


Inga kommentarer: