fredag 6 januari 2017

Bästa jag sett, läst och hört 2016, del 1

Bästa böcker
Under 2016 läste jag en massa böcker. Men inte så många som kom ut 2016. Listan nedan är de bästa jag läste under året. De flesta av dem skrevs andra år (och jag har bara tagit en bok per författare).

Bästa böcker (alfabetiskt)
Jane Eyre av Charlotte Brontë
Tyckte särskilt om början på romanen.
Sånger och formler av Katarina Frostenson
"vad jag skulle vilja vara min bok/få ligga i dina händer/när du håller i mig, ser ut med din blick som är ljus eller sträng"
djupa kärlek ingen av Ann Jäderlund
Samling med poesi med irriterande typografi publicerad de senare åren i diverse tidskrifter och tidningar.
Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du av Kristian Lundberg
Poetik (och en del poesi). "Jag städar mina bokhyllor, försöker skapa ett system, en ordning.
Det är omöjligt, naturligtvis."
Maken av Gun-Britt Sundström
Sundström var den författare jag läste flest böcker av förra året. Jag hade inte läst henne förut. Årets bästa upptäckt.
Århundradets kärlekshistoria av Märta Tikkanen
Ibland kan kulturdebatter vara bra för något. En av årets debatter fick mej att läsa denna.
Anna Karenina av Lev Tolstoj
Ibland funderar jag på att lägga ett år på att bara läsa klassiker jag inte läst. Men de skulle väl inte alla vara lika bra som denna. (Bilden nedan är mitt exemplar av Anna Karenina som har tillhört min mor, min mor tyckte visst inte om omslaget till utgåvan utan klistrade på en teckning gjord av mej när jag var liten.)

Dykungens dotter av Birgitta Trotzig
Fast den här klassikern var ju också bra.
The Just City av Jo Walton
Fantasyroman om hur gudinnan Athena bygger Platons samhälle från Staten med människor (och robotar) från olika tider.
Lenins kyssar av Yan Lianke
Kinesisk roman om en by befolkad av funktionshindrade. Slurkarna i boken är de helhållna (som folk utan funktionsnedsättningar kallas här). Något som är lätt att relatera till.

Bästa skivor
Albumen är dock skivor som kom ut 2016. Tror jag i alla fall. Nån från 2015 kan ha slunkit med. Jag gjorde en sån där spotify-spellista med 18 låtar från 2015 och 2016.

De tio bästa albumen 2016, alfabetiskt:

Big thief - Masterpiece
Nån slags folkrock. Vackert.
Stanley Brinks & The Kaniks
Stanley Brinks har gjort en skiva samman med ett norskt folkrockband. Inte riktigt lika bra som skivorna med Stanley Brinks & The Wave Pictures. Men bra.
Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree
Det är sällan jag inte tycker att en Nick Cave-skiva tillhör det årets bästa skivor. Men det här var en av hans bästa på länge.
Chance the rapper - Coloring book
Leonard Cohen - You want it darker
"I'm leaving the table/I'm out of the game"
Dexys - Let the record show
Kevin Rowlands gör irländska sånger och soulklassiker.
P. J. Harvey - The Hope Six Demolition Project
Angel Olsen - My woman
Daniel Romano - Mosey
Nån slags country.
Kate Tempest - Let them eat chaos
Fast jag har lyssnat mer på 2014 års Everybody down som jag också hörde först 2016.


I morgon kommer listor med seriealbum och filmer.