lördag 7 januari 2017

Bästa jag sett, läst och hört 2016, del 2

Bästa filmer
I början av 2016 så skrev jag här på bloggen upp vilka filmer och tv-serier jag hade sett. Så som jag har gjort med böcker sen några år tillbaka. Men efter två månader kom jag av mej. Det gör att jag inte har lika bra koll på vilka filmer jag sett som vilka böcker jag läst. Men här nedan är tio bra filmer jag såg 2016, alfabetiskt efter titeln:


A Bagful of Fleas
Cinemateket hade en Vera Chytilova-serie. Den här kortfilmen (45 min lång) är en av hennes första filmer. Om en grupp unga kvinnliga fabriksarbetare.

Dope
Komedi om ett par vänner som har ett rockband tillsammans. Hjälten är en afroamerikansk nörd. Filmen är bäst innan intrigen (knark på avvägar, bitcoins) drar i gång.

Frances Ha
Charmig svartvit komedi.

Frank
Om ett rockband där sångaren hela tiden går omkring med ett papphuvud på huvudet. Sångaren spelas av Michael Fassbender. På DVD:n citeras en recensent som skriver att "Fassbender gör sitt livs huvudroll". Vilket man kanske kan se som en pik.

Girlhood
Celiné Sciamma.

Ida
Polsk film om en ung kvinna som i början av 60-talet försöker få reda på vad som hände med hennes judiska föräldrar.

Inside Llewyn Davis
Bröderna Coens film handlar om en folksångare på 60-talet.

Mad Max: Fury Road
Årets bästa B-film.

Pearls of the deep
I Cinematekets Chytilova-serie. En episodfilm med flera tjeckiska regissörer. Alla filmerna bygger på noveller av Bohumil Hrabal.

Zero Theorem
Sci fi-film av Terry Gilliam som är mycket gilliamsk.

Bästa seriealbum
Jag läste rätt mycket serier förra året. Mer än jag brukar. Nedan är tio av de bästa albumen, i alfabetisk ordning efter manusförfattarens efternamn (vilket är orättvist, teckningarna är minst lika viktiga för de flesta av serierna nedan):


Are you my mother? av Alison Bechdel
En slags fortsättning på Bechdels Husfrid (Fun home). Den handlade om Bechdels far. Medan denna handlar om hennes mor. Men också om litteratur och psykologi.

Lucille av Ludovic Debeurme
Sorgsen fransk serie. Finns en uppföljare som jag införskaffat men ännu inte läst.

Bitch Planet Vol 1: Extraordinary Machine av Kelly Sue DeConnick (text) och Valentine De Landro (bild)
Om en framtid där kvinnor är ännu mer förtryckta än i dag och kviannor som inte lyder skickas till ett fängelse i rymden: Bitch Planet. Som en blandning mellan Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (DeConnick har nämnt Atwood bland sina förebilder) och en gammal b-film om ett kvinnofängelse. Varje nummer av serietidningen har en feministisk essä som extramaterial.

Injection Vol 1 av Warren Ellis (text) och Declan Shalvey (bild)
Warren Ellis bästa på länge.

Sandman: Overture av Neil Gaiman (text) och J. H. Williams III
Sandman-prequel. Typ Sandman in space.

My dirty dumb eyes av Lisa Hanawalt
Märkliga skämtserier.

Marble season av Gilbert Hernandez
Barndomsskildring.

Opus av Satoshi Kon
Metafiktiv manga av han som gjorde filmerna Paprika och Tokyo Godfathers.

Paper Girls vol. 1 av Brian K. Vaughan (text) och Cliff Chiang (bild)
Om en grupp tolvåriga flickor på 80-talet vars värld invaderas av märkliga tidsresenärer. Mycket som gör att serien funkar hängr på Chiangs teckningar. Men Vaughan vet också, här som i sin serie Saga, när han kan förlita sej på tecknaren.

Jughead vol. 1 av Chip Zdarsky (text) och Erica Henderson
Det här är en serie med Archies (Acke på svenska) bäste vän Jughead (Sopprot på svenska). Acke är en amerikansk skämtserie som funnits i flera decennier. Den här versionen är roligare än man skulle kunna tro. Zdarskys version av Howard the Duck är bättre än man skulle kunna tro. Men hans Sopprot är jämnare.





Inga kommentarer: