fredag 30 juni 2017

Läst i juni

Juni var en rätt bra läsmånad. Alla böckerna nedan är bra.

Elis Burrau - och vi fortsatte att göra någonting rörande
Svensk diktsamling. "räck upp handen/alla som gjort något/under sommaren"

Marie Calloway - vad tjänade jag för syfte i ditt liv


Kieron Gillen (text) och Jamie McKelvie (bild) - The Wicked + The Divine Vol. 1: The Faust Act
och
The Wicked + The Divine Vol. 2: Fandemonium
Tecknad serie där gudar reinkarneras som rockstjärnor var nittionde år. Fast det är vanliga människor som får dessa rockgudars krafter, typ. Gillen och McKelvie har gjort serier tillsammans om musikens magiska kraft tidigare. Serien har en spellista på Spotify.

Felicitas Hoppe - Abu Telfan
Novellhäfte. Blev sugen på att läsa mer av denna tyska författare.

Mare Kandre - Aliide, Aliide
Barndomsskildring.

Karl Ove Knausgård - Om hösten
Var och en av de här essäerna, som påstås vara skrivna som ett slags brev till Karl Ove Knausgårds (då) ofödda dotter ("gud vad skönt det är att pissa på sig" skriver Karl Ove Knausgård till sin ofödda dotter), är väl rätt bra. Men tillsammans blir de lite mycket. Jag vet inte om jag kommer att läsa de andra delarna.
Boken är illustrerad av Vanessa Baird.

Agnes von Krusenstjerna - Eldsbuketten och andra noveller
och
Fattigadel del 1
Förra månaden läste jag min första Krusenstjerna-novell. Nu har jag läst lite mer. Gillar framförallt Fattigadel (som både är namnet på romansviten och på romansvitens första del, det är lite förvirrande). Intressant att läsa efter Kandres bok ovan.

Carl Sandburg - Himlavalv av morgondagar
Jag var helt säker på att jag hade läst den här. Men när jag tog fram den för att leta upp en dikt så vara bara första sidorna i dikturvalet uppsprättat. En fördel med böcker man mådte sprätta. Det är motsvarigheten till när datorn säjer åt en att man läst en sak. "Maj drar bort, vallmorna kommer, sommarsusande:/gör det till en vallmosommar, moder" (övers. Artur Lundkvist)

Göran Sonnevi - Det omöjliga
och
Sekvenser mot Omega
Göran Sonnevis Det omöjliga (som var en omläsning), kom ut 1975, Sekvenser mot Omega kom ut i år. Uppmärksamheten kring den senare fick mej att läsa om den förra, en av Sonnevis största succéer ("Hittills tryckt i 45.000 exemplar!" står det på min pocketutgåva av boken). Den höll bra och gjorde mej sugen på att läsa den senare. Som också vart bra.
"Redan känslan av uppbrott   Sista dagen i juni   I morgon/reser vi" (ur Sekvenser mot Omega)

Tomas Tranströmer - Tolkningar
En samling med Tranströmers dikttolkningar. Ibland med hjälp av andra poeter. En del av dem hade jag läst förut.



Eric Kostiuk Williams - Babybel Wax Bodysuit
Kanadensisk serietidning. Nominerad till en Eisner för bästa One shot/Single issue. Innehåller dels en självbiografisk serie om att hänga på internetforum och en serie om en framtida cyborg-version av Britney Spears. Den förra är bättre men bägge är bra och jag gillar Kostiuk Williams teckningar.
Födelsedagspresent.

Ebba Witt-Brattström - Kulturmannen och andra texter
Essäer. Lite ojämn som såna här samlingar oftast är. Men flera av texterna är mycket intressanta.

Juli Zeh - Den skänkta timmen
Den skänkta timmen i novellen (det är ett sånt där novellhäfte) är timmen som fördubblas när man övergår till sommartid eller till vintertid (jag kan aldrig hålla isär det där).


Inga kommentarer: