onsdag 1 december 2021

Läst i november

Det här är böckerna jag läste ut i november i år.

Annorstädes av Anna Bark Persson
Essäer om fantasy och science fiction.

Konturer av Rachel Cusk


Norn av Charlotta Jonasson 
"jag ska sluta försöka förstå, / sluta vidtala vidunder / på vidunders eget språk"

Pennan under strecket av Olof Lagercrantz
Samlar elva av Olof Lagercrantz understreckare i Svenska Dagbladet på 40-talet.

Död idyll & andra dikter: Samlad lyrik av Eva Neander 
"Ni samla röda skatter / för vinterkylans dag / men jag har inga skatter / och inget sånt har jag // så lätt, min död, att bränna / mej som ensam går / ty den som intet äger / ju intet återstår"
Samlar alla dikter Eva Neander gav ut i bokform samt flera dikter tidigare bara publicerade i dagstidningar. 

The Complete Peanuts Vol. 26: Comics & Stories av Charles M. Schulz 
Sista delen av den samlade Snobben samlar bokillustrationer, reklam, förvånansvärt många skämt om golf och tennis och annat blandat med Snobben och de andra. Ojämnt men intressant. 

August Strindbergs Brev 12
Brev från december 1896 (Jag skrev först 1986) till augusti 1898. Inferno kommer ut. 

Rödgula vägar av Kerstin Söderholm 
"Glädjen är den sårigaste och rödaste örten i vårt bröst."

Jakobsböckerna eller Den väldiga färden över sju gränser, fem språk och tre stora religioner, de små ej att förglömma av Olga Tokarczuk
Nog den längsta boken jag läst i år. 

Den svavelgula himlen av Kjell Westö










Inga kommentarer: