fredag 9 december 2022

Tänk på kattens tassar!

LEDTON

Tänk på din hand som ett hål
i den andres huvud
Tänk på det blå, där det
lossnar
ur stycket
och blir en lucka
Tänk än en gång, och gå
en ton
till nästa gälla upp
Som blindhet i din hårda
mun

Tänk på katten
Tänk på katten
Tänk på kattens tassar!
Ann Jäderlund 

Dikten "Ledton" finns i Ann Jäderlunds debutsamling Vimpelstaden (1985). Diktsamlingen går (antar jag) att hitta i den nya samlingsvolymen Dikter 1985 – 2019 (tidigare fanns en annan samlingsvolym vid namn dikter 1984 – 2000, vad som hänt med dikterna från 1984 vet jag inte) men jag har den i förstaupplagan.
Även i andra dikter i Vimpelstaden så finns det katter. Jag tror det är färre katter i de senare Jäderlund-samlingarna men jag har inte undersökt det närmare. Det kanske kunde vara ett ämne för en uppsats? "Katter i Ann Jäderlunds poesi".

Ann Jäderlund har själv gjort omslaget till Vimpelstaden. 

Inga kommentarer: