tisdag 25 juli 2023

Smurf-facit

Här är facit till smurfdikterna.

1
Fjäriln vingad syns på Haga eller Sång N:o 64 av Carl Michael Bellman

Fjäril vingad syns på Haga,
mellan dimmors frost och dun,
sig sitt gröna skjul tillaga,
och i blomman sin paulun;
minsta kräk i kärr och syra,
nyss av solens värma väckt,
till en ny högtidlig yra
eldas vid sefirens fläkt.

2
Liten måndagströst av Stig Dagerman. En av hans dagsedlar från 8 februari 1954

En hel sekund i livet
är mången broder fri.
En namnlös fågel stryker
hans panna tätt förbi.
En tanke exploderar
som ett fyrverkeri:
Vårt läge är kanhända
inte hopplöst – bara vi.

3
Året har seksten måneder av Henrik Nordbrandt 

Året har seksten måneder: November
december, januar, februar, marts, april
maj, juni, juli, august, september
oktober, november, november, november, november.

Henrik Nordbrandt dog i början av året.

4
Vierge moderne av Edith Södergran

Jag är ingen kvinna. Jag är ett neutrum.
Jag är ett barn, en page och ett djärvt beslut,
jag är en skrattande strimma av en scharlakanssol...
Jag är ett nät för alla glupska fiskar,
jag är en skål för alla kvinnors ära,
jag är ett steg mot slumpen och fördärvet,
jag är ett språng i friheten och självet...
Jag är blodets viskning i mannens öra,
jag är en själens frossa, köttets längtan och förvägran,
jag är en ingångsskylt till nya paradis.
Jag är en flamma, sökande och käck,
jag är ett vatten, djupt men dristigt upp till knäna,
jag är eld och vatten i ärligt sammanhang på fria villkor...

5
Jag har korsat halva Kina för att ligga med dig av Yu Xiuhua

Jag har korsat gevärsskogar och gått genom kulregn, för att ligga med dig
Jag har pressat in oräkneliga nätter i en enda morgon, för att ligga med dig
Jag är oräkneliga jag, som sprungit ihop sig till ett, för att ligga med dig
Det är klart att även jag kommer att ledas in på villospår av olika fjärilar 
ta en del hyllande för våren
ta en flmkulissliknande by för hembygden
men för mig var de alla
nödvändiga skäl att ligga med dig
Övers. Björn Kjellgren/Lan Xu
Hela dikten finns i Lyrikvännen 2/2016

Jag har fått flera svar men många av de svarande skrev inte ut namnen på poeterna utan sa bara att de kunde dem. Troligen för att inte förstöra för andra läsare. Så skrev Johan Jönsson bara ut första bokstaven på de poeter han kunde. Eftersom det var fyra korrekta förstabokstäver så får man anta att han antingen kunde dem eller är bra på att gissa bokstäver. Johan kunde 1-4.
Johanna Berg på twitter kunde 1, 2 och 4. Dag Ståhl, också på twitter, kunde nummer 3. Min faster Pia kunde den första och den fjärde. Min flickvän Janet kunde den sista dikten.







Inga kommentarer: