söndag 9 oktober 2011

Citerat från veckans läsning

"Tack för 20 poems, som kom häromdan. Jag gladde mig åt att få se teckningen ("man med fotogenlampa som står på en ren") på omslaget. Jag gillar den bruna färgen, osentimental som hårt bröd. Men det var för mycket beröm på omslaget! Min hustru tycker att det stämmer men själv tycker jag att jag är nr 7 eller 11 på rankinglistan över svenska 1900-talspoeter. De flesta litteraturanmälare i Sverige skulle säga att jag är nr 24 eller 29. Ditt eget anseende är i farozonen! Låt oss glömma alla rankinglistor. Var och en är världsmästare inom sin egen konst."
Tomas Tranströmer i ett brev till Robert Bly den 25e sept. 71, övers. Lars-Håkan Svensson
(blurben på 20 poems säjer att "There have been three powerful poets in Sweden so far in this century: Ekelöf[...]Harry Martinson[...]and Tomas Tranströmer."

"Jag skulle vilja kunna uttrycka detta, och uttrycka det så väl, i så exakta ordalag att det sedan blir onödigt att försöka mer"
Marguerite Duras i "Den ljusbruna anteckningsboken" i Anteckningar från kriget, övers. Marianne Tufvesson

Inga kommentarer: