torsdag 15 december 2011

Lucka 15 - Atomskymning


Jag såg att skärmen var hårt spänd som på en trumma, och att den uppvisade blåaktiga teckningar: kvinnobröst med och utan slöjor, hjärtan med pilar och ord om kärlek, tro, hopp, vänskap, for ever yours och slutligen en lyckans gudinna på en rullande kula.[...]
Jag sade att de påminde mig om sjömanstatueringar; de två tjöt av skratt.
- Tycker ni, att det är galet, att dom påminner mig om tatueringar? frågade jag retad.
- Det är inte galet, sade hon, men de inte bara påminner, dom är tatueringar!

Atomskymning av Katarina Brendel vann Folket i Bilds stora romanpristävling 1952.
Den handlar om ruinstaden Menehat dit huvudpersonen, liksom Brendel konstnär, åker för att söka efter sin mor och för att måla av krigsoffren.
På en stormaktskonferens har man har kommit överens om att provspränga bomber av olika slag i staden då den ändå är så glesbefolkad. Barnen i staden föds missbildade, muterade av krigets röda strålar. Det är även för en dystopi en dyster bok.

Framtidsskildringar handlar om den tid när de skrevs. Några mer än andra. Katarina Brendels riktiga namn var Hilde Rubinstein. Hon hade flytt från Tyskland till Sverige 1935.

Inga kommentarer: