fredag 30 december 2011

Vila i frid

Jag ser att DN idag har haft sin årliga topplista med 10 röster som tystnat 2011. Att de tystnat betyder då att de dött, inte att de tappat rösten.

Ibland när folk går och dör skriver jag något kort om de här på Butter tar ordet, eller citerade en bild eller ett stycke eller en sång av dem.
Dessa är de som jag skrivit om i år (jag har säkert glömt någon):

Ricky Bruch

Gene Colan

Peter Falk
"you take a pencil and you make a dark line, then you make a light line and together it's a good line."

Václav Havel

Helena Henschen

Russell Hoban

Bert Jansch

Sakyo Komatsu

Ulf Löfgren


Lena Nyman

Joanna Russ
"She materialized so quietly and expertly out of the dark that the gatekeeper found himself looking into her face without the slightest warning: a young, gray-eyed countrywoman, silent, shadowy, self-assured. She was hugely amused. 'My name,' she said, 'is Alyx.'
'Never heard of it,' said the gatekeeper, a little annoyed.
'Good heavens,' said Alyx, 'not yet,' and vanished through the gate before he could admit her, with the curious slight smile one sees on the lips of very old statues: inexpressive, simple, classic.
She was to become a classic, in time.
But that's another story."

Ken Russell

Sif Ruud

Ernesto Sabato

Jean Tabary

Birgitta Trotzig
"hon gick rak, lätt och snabb; hennes fägring var av det ömtåliga slaget som fort bryts och tärs bort - men nu i trettonårsåldern var det fortfarande något med henne som lyste framom alla andra, något ömtåligt men glittrande något som ett ljus av hetta eller köld eller återskenet av snö plötsligt tändes i huden - ett skimmer, antingen det nu var av köld eller värme, ont eller gott, eller den obestämbart skimrande blandningen av bägge."

Christa Wolf

4 kommentarer:

Bernur sa...

Lena Nyman, Kurt Russell, Peter Falk, Birgitta Trotzig - men inte Amy Winehouse???

Petter Malmberg sa...

Jag har inte lyssnat så mycket på Winehouse. En del av det jag har hört har jag tyckt om.
Men det fanns många andra som kunde skriva mycket kunnigare om henne.

anna sa...

Varför inte Bo Carpelan.Men man kan ju inte komma ihåg alla.

Petter Malmberg sa...

Bo Carpelan var säkert en utmärkt poet. Men jag har inte läst honom.