måndag 6 februari 2012

Francois Truffauts tio bästa filmer


Den franske filmregissören Francois Truffaut skulle ha fyllt 80 år idag.
Jag har inte sett riktigt alla Truffaut-filmer och en del av dem jag sett har jag sett för länge sen och de har i mitt minne flytit ihop till en (i och för sej väldigt bra) film. Men med de caveaten, Truffauts bästa filmer ordnade kronologiskt:

De 400 slagen
Långfilmsdebuten och genombrottsfilmen. Om pojken Antoine. Som Truffaut skulle återvända till i flera filmer. Filmhistoriens bästa slutscen (en scen som google alluderar till idag)

Skjut på pianisten!
Den här såg jag nyligen för första gången. En av flera Truffaut-filmer i en lättare ton. Mycket underhållande.

Jules och Jim


Fahrenheit 451
Truffauts filmatisering av Ray Bradburys roman var hans första amerikanska filmer. Den har en del brister, främst i rytmen. Men har också flera starka enskilda scener.
Att det dystopiska samhällets och bokbrännandets talesman, Cyril Cusacks brandkapten, ger ett mer sympatiskt intryck än Oscar Werners stele Montag ger också en intressant tvetydighet åt filmen.
Jag föredrar också Truffauts slut framför Bradburys.

Bruden bar svart
En filmatisering av en thrillerklassiker. Om en kvinna som hämnas på de som är ansvariga för hennes blivande makes död. Nya vågens filmare gjorde intressanta saker med kriminalgenren.

Sirenen från Mississippi
Innehåller en av mina absoluta favoritscener, där en av huvudrollsinnehavarna talar in ett meddelande på en grammofonskiva.

Vilden
Den första Truffaut-film jag minns mej ha sett. Om en tolvårig, förvildad pojke som hittas i skogen. En pedagog försöker uppfostra honom.

Dag som natt
Det har gjorts många filmer om att spela in film. Den här komedin är en av de allra bästa.

Berättelsen om Adèle H.
Kostymdrama med Isabelle Adjani i huvudrollen. Storslagen och vacker melodram om olycklig kärlek och galenskap.

Fickpengar

Inga kommentarer: