torsdag 31 juli 2014

Böcker lästa i juli

Merparten av de här är lästa första hälften av månaderna. Innan den värsta värmeböljan.

Dikter av Margaret Atwood
"Ack/detta är en trist och tråkig sång/men den fungerar varje gång." (ur "Sirenens sång", övers. Hans Nygren). Ett (alls icke trist och tråkigt) urval av Atwoods poesi i urval och tolkning av Heidi von Born och Hans Nygren.

Skåneradio av Ida Börjel
Såg inte vitsen med den här.

Alfabet av Inger Christensen
Dansk diktsamling. Nyöversättningen. Jag har tidigare läst den förra översättningen. Den här har recensionsdatum i augusti då jag kommer att skriva om den.

Fjärilsdalen av Inger Christensen
"De stiger upp, planetens fjärilshopar,/som färgstoft upp från jordens varma kropp," (övers. Sven Christer Swahn). Också dansk diktsamling. Omläsning i samband med läsandet av den ovan. Boken har både översättningen och den danska texten och en rå översättning. Så egentligen borde den räknas som tre böcker.

Under tidens yta av Jonas Ellerström

Documentarism in Scandinavian Literature, red. Poul Houe och Sven Hakon Rossel
Essäer.

Min kamp 5 av Karl Ove Knausgård
Jag läste ut denna precis innan jag började skriva detta. Jag tyckte den var bra men behöver nog ta en knausgårdpaus innan jag ger mej på sexan.

Avklädda på ett fält av Stig Larsson
En blandning mellan essä- och prosadiktsamling. Det närmaste jag kommer på är En blå bok av August Strindberg. Omläsning.

Matar av Stig Larsson
"Jag skriver för att jag ska känna mig bättre till mods. Om det som nu skrivs blir bra, kanske värt att publicera, ska den här dagen vara räddad." Diktsamling.

Glöd av Sándor Márai
Ungersk roman som vi läser i vår bokcirkel.

Franska revolutionens bilder av Jan Myrdal
Bilder av Jean-Louis Prieux, med kommentarer av Nicolas de Chamfort. Myrdal har också gjort en fiktiv dagbok där han placerar ett alter ego i Franska revolutionen.

Hövding av Johannes Nilsson
Roman som utspelar sej på stenåldern. Födelsedagspresent.

Trollmarknad och andra dikter av Christina Rossetti
"'Kom köp', så ropte trollen än/och sprang i gläntan kring./'Laura, Laura', utbrast Lizzie,/'Att se på troll är inte bra'," (övers. Olle Thörnvall) Dikturval i Lilla serien.

Djävulen på korset av Ngugi wa Thiong'o
Kenyans satirisk roman. Riktigt bra. Recensdatum är i nästa månad.

Tjejdikter av Anna-Clara Tjerneld
Omläsning på grund av att den var en av diktsamlingarna i Ellerströms Under tidens yta ovan.

Inga kommentarer: