onsdag 23 juli 2014

Facit till smurferna


Det kom in ett svar i kommentarerna till måndagens smurfdikttävling. Vilket är ett mer än förra året. Men en del svarade på twitter och facebook också. En del av dessa svarade att de kunde utan att säja vilken dikten var. Men vem är jag att smurfa på deras ord?
Gabrielle Björnstrand som svarade i kommentarerna hade 4 rätt av 5 och vann därmed (länken går till hennes blogg).

1.
Ettan var "Gamle man" skriven av den produktive författaren Anonym på 1600-talet. Ingen kunde denna. Det är flumskolans fel.
"Gamle man han liknas/vid barkelöse ek;/alle sine grener/fäller hon från sig./Hon rottner i röter,/hon faller nider i topp./Gamle mannen faller av,/den unge växer opp." Det är fyra verser till.

2.
Tvåan är ur Alfabet av Inger Christensen. Det är dikt "4" eller den med bokstaven d. Alfabet kommer snart ut i nyöversättning. Jag har läst denna. Men recensionsdatum är inte förrän nån gång i augusti. Gabrielle kunde denna.
"duvorna finns; drömmarna, dockorna/dråparna finns; duvorna, duvorna;/dis, dioxin och dagarna/finns; dagarna döden; och dikterna/finns; dikterna, dagarna, döden" (övers. Ida Linde & Marie Silkeberg)

3.
Trean är början på "Det öde landet" av T. S. Eliot. Gabrielle och Johannes kunde denna.
"April är grymmast av månaderna - driver/syrener fram ur de döda markerna" och så vidare (övers. Karin Boye & Erik Mesterton). Innan Ezra Pound ändrade i dikten säjs den ha gått 'April är fett grymmast av månaderna'.

4.
Fyran är slutverserna ur "Esplanadsystemet" av August Strindberg (som säkert hade gillat Smurferna.) Erik och Gabrielle kunde denna.
"En gammal man går där förbi/och ser med häpnad hur man river./Han stannar; tyckes ledsen bli,/när bland ruinerna han kliver.//- 'Vad skall ni bygga här, min vän?/Skall här bli nya Villastaden?'/'Här skall ej byggas upp igen!/Här röjes blott för Esplanaden!'//- 'Ha! Tidens sed: att riva hus!/Men bygga upp? - Det är förskräckligt!'/- 'Här rivs för att få luft och ljus;/är kanske inte det tillräckligt?'"

5.
Femman slutligen är slutet av "Dagen svalnar..." av Edith Södergran. Och den enda delen av dikten man brukar citera. (Och parafrasera. Jag har själv gjort detta: Du sökte en kvinna och fann en sjal - du är besviken.) Camilla, Gabrielle, Gustav och Johannes kunde denna.
"Du sökte en blomma/och fann en frukt./Du sökte en källa/och fann ett hav./Du sökte en kvinna/och fann en själ -/du är besviken."

Om du är besviken på det här årets smurfa dikten så minns att det kommer en ny nästa år. 

3 kommentarer:

Gabrielle Björnstrand sa...

Är så glad att befinna mig i denna Salong ; )

Spiring sa...

Nog hade jag kunnat "Gamle man" om jag inte befunnit mig på internetlös semesterresa den gångna veckan. Fast den lärde jag mig knappast under mina år i flumskolan.

Petter Malmberg sa...

Du får ändå en poäng för att ha kunnat kunna det, tycker jag. Det där med flumskolan var naturligtvis ett skämt.
Jag tror inte vi heller läste Gamle man i skolan. Jag minns dock att vi läste Esplanadsystemet på högstadiet..