fredag 26 februari 2016

Korset och löftet av Gunnar Björling


"Humoristiskt är livet, för allvarligt att tas sentimentalt. Men löjligt. Patos-stort. Groteskt!
  Som Gud."

Korset och löftet är den finlandssvenska poeten Gunnar Björlings andra diktsamling från 1925. Jag ärvde boken av mina föräldrar. Och läste den för några dagar sen.
Jag har läst Björling tidigare men mest i urval. Och urvalen brukar inte ha så mycket av hans tidiga dikter. Samlingen är mer religiös än jag hade trott (titeln borde väl i och för sej ha vart en ledtråd).

Björling är en av det svenska språkets viktigaste modernistiska poeter. Men hans modernistiska period brukar läggas efter Korset och löftet. Emellertid är dikterna redan här rätt så märkliga. Och nog känner man igen den äldre Björling.

Samlingen inleds med tre citat som motton, ett av Mohammed, ett av Edith Södergran och blygsamt nog ett ur Björlings förra första samling.
Mitt ex har även ett annat Björling-citat i början av boken. Ditskrivet med blyerts av den som gett bort boken till den som ägde den innan mina föräldrar. Denna tidigare ägare har strukit under flera rader i samlingen och ibland kommenterat dem i marginalen.
Hon har bland annat strukit under meningen "Mödorna är lek och klarast är det svårförstådda" och skrivit i marginalen: "?!Ja insett d. 12/12 - 47".

Liksom denna tidigare ägare tycks ha gjort så tycker jag mycket om boken.
Låt oss avsluta med en aforism som hon också strukit under och utropsteckenförsett och en av dem som jag hade läst förut:
"Le  det är glömma grimasen."

Inga kommentarer: