torsdag 25 februari 2016

Tio bra böcker av Sam J. Lundwall

Författaren Sam J. Lundwall fyllde 75 år i går. Lundwall har haft en stor betydelse för science fiction i Sverige.
Nedan är tio av hans bästa böcker.

Alice, Alice!
En av Lundwalls mest framgångsrika romaner utomlands. Finns översätt på flera språk. Människornas myter lever på Jorden efter att mänskligheten lämnat den.

Bernhards magiska sommar 
En absurd roman om evighetsmaskiner och änglar och varulvar som delvis är självbiografisk.

Den fantastiska romanen 1-4

Det hände i morgon 
En serie antologier som innehåller samma novwller som de som fanns i Lundwalls sf-tidskrift Jules Vernemagasinet. Det kom arton stycken tror jag.

Flicka i fönster vid världens kant
"När jag var liten föreställde jag mig att Jorden var rund."

Gäst i Frankensteins hus
Metalitterär kortroman.

King Kong Blues

Mörkrets furste
Pastisch på gamla kolportageromaner. Min favoritroman av Lundwall.

Science fiction: från begynnelsen till våra dagar
Det finns en engelskspråkig version av den här boken om sf-genren. Den ska vara längre. Utgiven 1969 på Sveriges Radios förlag.


Staden vid tidens ände 
Roman från 1993. Kallas för en film noir på omslaget. Med undertiteln "Sam Spade i kamp mot entropin".

Inga kommentarer: