söndag 1 maj 2016

10 bra röda diktsamlingar

Det är första maj.

Amiri Baraka - Dikt for viderekomne
"vi ligger sprikende i grå kjetting i et sted/Full av vintre når det vi vil eie er sol.//Vi ble fanget/brødre. Og vi sliter/med flukten,[...]Vi trenger magi,/vi trenger formlene, for å oppdra/gjenta,knuse og skape. Hva er//de hellige ordene?" övers. Jón Sveinbjørn Jónsson

A. Gunnar Bergman - Du sitter i rävsaxen
"Men sparrisplantan slutar aldrig att drömma/om solljuset där uppe ovan jord."

Bertolt Brecht - Sånger mellan krigen
Urval sammanställt av Erwin Leiser. I Samtal i Berlin så skriver Leiser att Brecht log gillande när han fick reda på att urvalet skulle heta detta trots att det hade med dikter från femtiotalet: "'Tredje världskriget är inberäknat!' sade han med sitt torra skratt."
"Vid min vägg hänger ett japanskt konstverk av trä,/en ond demons mask, målad med guld./Medlidsam ser jag/de svullna pannådrorna, som visar/hur ansträngande det är att vara ond." (övers. Erwin Leiser)


Elmer Diktonius - Stenkol
"Men varje vår är dock vägvisarvår,/som sjunger, manar, tröstar, låter ana:/en gång —/en gång skall komma alla vårars vår/vars sol ser mänsklighetens tunga bojor brista."

Josef Kjellgren - Jag är tusenden
Josef Kjellgren är numera mest ihågkommen för kollektivromanen Människor kring en bro men han skrev också dikter. Jag är tusenden är ett urval av Kjellgrens dikter. "Med den slägga jag är van vid/vill jag slå fast mina ord/likt vita, glödande nitar/i ditt medvetande."

Vladimir Majakovskij - För full hals
"Jag säger inte/att jag hittat på/det här, kamrater/och det är inget utslag av diktarhysteri/men som jag ser det/skall samhället/vara ett ställe/där det inte finns några byråkrater/men massor/med plats/för sång och poesi" övers. Ulf Bergström och Gunnar Harding

Bodil Malmsten - Nefertiti i Berlin
En av de sista tweeten på Bodil Malmstens twitter var ett citat ur Majakovskij-dikten ovan.
"Allting som är fast förflyktigas/ett enda liv"

Mao Zedong - Den långa marschen
"Om himlen ägde känslor borde även himlen åldras,/likt havet omvandlad till bördiga fält förändras nu människans värld." övers. Göran Malmqvist

Pablo Neruda - Canto General
En historia över Amerika på vers. En 500 sidor lång dikt.
"Jag är ingenting annat än en poet: jag älskar er alla,/jag irrar omkring i den värld jag älskar:/i mitt fosterland fängslar man gruvarbetare/och soldaterna befaller domarna./Men jag älska till och med rötterna/i mitt lilla kalla land."

Göran Sonnevi - Det måste gå
"Men det finns bara dom här/människorna som/finns här,/slitna, förbrukade  Och det måste gå/För det går ju/inte utan människor/Även om dom flesta inte fungerar så bra/är dom inte skit/Vi är inte skit"

Tidigare 1 maj-listor på Butter tar ordet:
10 bra arbetarromaner
10 bra röda filmer
10 bra röda skivor
10 bra röda böcker
10 bra arbetarböcker







Inga kommentarer: