tisdag 31 maj 2016

Läst i maj

Maj var en bra läsmånad för min del. Särskilt början på månaden.

Bitch Planet Vol. 1: Extraordinary Machine av Kelly Sue DeConnick (text) och Valentine De Landro (bild)
Seriealbum. Som om en kvinnofängelsefilm från 70-talet mötte Margaret Atwoods Tjänstekvinnans berättelse.

Injection Vol. 1 av Warren Ellis (text) och Declan Shalvey (bild)
Också seriealbum. Warren Ellis när han är som bäst.

Herr Gustafsson själv av Lars Gustafsson
Första romanen i Sprickorna i muren-sviten. Omläsning.

Kärleksförklaring till en sefardisk dam av Lars Gustafsson
Diktsamling. En slags pendang till romanen ovan. Omläsning. "vi brukade se trädens grenar röra sig//nej inte grenarna men deras skuggor,/emot tapeten någon sådan junikväll,"

djupa kärlek ingen av Ann Jäderlund
"Beundra molnen/åh med behag/låt dem vandra skönögda/över himlen" Ann Jäderlunds nya diktsamling.

Tack för i går av Eeva Kilpi
Finsk poesi.

Regnspiran av Sara Lidman
"Men ett drömord spirade under glömskebarken, brast ut i en viskning som väckte henne en morgon i maj."

American hotel av Sara Stridsberg
Novellhäfte.

Student —64 av Gun-Britt Sundström
Gun-Britt Sundströms debutroman.

Hvalerne i Paris av Pia Tafdrup
Jag fortsätter läsa genom Pia Tafdrups diktsamlingar.

Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
Jag tror det här i hård konkurrens var den bästa boken jag läste maj månad. Mycket bra och väldigt plågsam.

Dykungens dotter av Birgitta Trotzig
(Det är dy-kungen, inte dyk-ungen.) Jag har inte läst den här tidigare för när jag var kristianstadsbo tjatades det så mycket om den då den utspelar sej i Kristianstad och det troligen är den enda romanen som handlar om Kristianstad.
Men den vart bra.

The Philosopher Kings av Jo Walton
Uppföljaren till The Just City. Minst lika bra som den första boken.
Jag brukar inte räkna med tidskrifter i de här månadslistorna. Men jag läste även senaste Lyrikvännen. Där fanns en dikt av Zbigniew Herbert vid namn "Apollon och Marsyas" som handlar om en berättelse i Ovidius Metamorfoser. Den berättelsen använder sej även Walton av i The Philosopher Kings. Det är trevligt med sådana oväntade samtal mellan verken man läser.

Doomsday Book av Connie Willis
Tidsreseroman.

Dikter 2014 av Theis Ørntoft
"snart är det vinter./Snart är det natt och sommar." övers. Victor Malm
Dansk poesi.


2 kommentarer:

Spiring sa...

Bunny Ragnerstam har skrivit en romanserie som utspelar sig i Kristianstad. Men det visste du säkert redan.

Petter Malmberg sa...

Jo jag har läst den. Den är bra. Jag försökte nog mest vara rolig.