fredag 22 juli 2016

Smurffacit


Genom facebook och twitter och komnentarerna här så har vi fått fram fem rätta svar på gårdagens Smurfdiktstävling.
Helena Lindsay på twitter klarade flest: 4 av 5.

De rätta svaren är:
a) "Seger" av Emily Dickinson
"För den som aldrig segrat/tycks alltid segern störst,/till att värdera nektarn/behövs förtvivlans törst." övers. Erik Blomberg

b) "Digging" av Seamus Heaney
"The cold smell of potato mould, the squelch and slap/Of soggy peat, the curt cuts of an edge/Through living roots awaken in my head./But I’ve no spade to follow men like them.//Between my finger and my thumb/The squat pen rests./I’ll dig with it."

c) "Jakt på fågel" av Harriet Löwenhielm (men den får ofta heta sin inledningsrad "Tallyhoo, tallyhoo, jag har skjutit en dront")
"Tallyho, Tallyho, jag har skjutit en dront,/en dront har jag skjutit med luntlåsgevär,/då solen rann ned mot en blek horisont/och havet låg blankt mellan öar och skär./Då bolmade rök i en luft, som stod ljum,/och rymden var som ett ekande rum,/där skottet skallade fjärran och när."

d) "Sång från Gond" av Harry Martinson (även känd som "Rosornas gud", under den titeln sjöng Sven-Bertil Taube den på Så mycket bättre)
"Vi sjunker i gudarnas lund,/blir mylla, pistiller och strålar./Och på vår förruttnelses grund/snart gudarna blommorna målar.//Ju mer vi försvinna och dö/ju mindre skall gudarna sörja./Vårt liv smälter bort såsom snö/när gudarnas somrar börja."

e) "Havet" av Göran Palm
"Jag står framför havet./Där är det./Där är havet./Jag tittar på det./Havet. Jaha./Det är som på Louvren."
(Böckernas värld hade en gång en tävling där läsarna fick skicka in egna varianter på Palms dikt. Ett av de vinnande bidragen löd (jag citerar från minnet) "Jag står i Louvren./Här är jag./Här är Louvren./Jag tittar på tavlorna./Louvren. Jaha./Det är som havet.")

Inga kommentarer: