fredag 10 januari 2020

Favoritböcker 2019 (som kom ut 2019)

Nedan följer en tio i topp-lista över böcker jag läste förra året (året var 2019). Det är den första av två såna på Butter tar ordet. Två, eftersom jag läste tillräckligt många böcker utgivna 2019 för att göra en lista med enbart såna (en av böckerna kom emellertid ut november 2018 – alla regler behöver undantag) men ändå inte vill kasta ut böckerna från tidigare år med smutsvattnet (eller en metafor som passar bättre). En lista med mina tio favoriter från andra år (men lästa 2019) kommer nästa vecka. Jag hoppas du inte är lika förvirrad av det här som jag börjar bli.

Mina tio favoriter av de böcker jag läste 2019 som också kom ut 2019

Högspänning av Henrik Bromander
Bromanders roman om en elallergisk lärare blir till en fascinerande berättelse om fanatism (jag är inte helt övertygad av bokens användande av fotnoter).

Nattmusik för dagsländor av Eva-Stina Byggmästar
En samling vackra kärleksdikter. "just nu sjunger hjärtat, det nynnar/över en nyfunnen glädje –/faktum är att jag kan inte/få tyst på det, att jag inte vill –"

Exhalation av Ted Chiang
Den här är den enda som är med både på min och Barack Obamas årslista. En samling science fiction-noveller berättade med Ted Chiangs omisskännliga röst.

Doktor Weiss sista uppdrag av Lars Gustafsson
Den här postumt utgivna science fiction-romanen anknyter till Gustafssons tidigare böcker Förberedelser till flykt och Det sällsamma djuret från norr. De två hör till mina Lars Gustafsson-favoriter. Liksom dem är det här en mycket larsgustafssonsk bok. En värdig avslutning på ett stort författarskap.

How Long 'til Black Future Month? av N. K. Jesimin
Novellsamling med fantasi- och sf-noveller. Bland mina favoriter i samlingen var två noveller om mat. Fantastisk handlar för sällan om mat.

Till Athena av Mattias Jeschko-Edberg
Jeschko-Edbergs röst blir tydligare för varje bok. I denna diktsamling känner man igen den direkt.  Nog min favorit av hans böcker hittills. "Att skriva är ett lönlöst försök att göra något verkligt. Ett ord i taget./En rad per dag. Att lägga meningar ovanpå varandra, att skära bort/det som inte hjälper en att andas. Vi står på de upplysta slagfälten//i det antika Grekland, amerikanska drönare tittar ned på oss. Har vi tur/kommer något finnas kvar. Tillräcklig för att fylla ett bräckligt häfte./En tunn diktsamling som väger mer än en vuxen människas kropp."

Jag skrev ett inlägg om boken på länken ovan.

Vinter av Ali Smith
"Hon twittrar om snö specifikt för att irritera honom." Andra delen i en löst knuten romanserie. Mycket underhållande.

En isbjörns memoarer av Yoko Tawada
Om tre generationer isbjörnar. Där den första skriver en självbiografi i Sovjet. En rolig och rörande bok.

Lent av Jo Walton
Om en munk (som är en historiskt existerande person) som kan förvisa demoner. En oväntad vändning i handlingen gör att han lever om händelserna igen och igen som i en medeltida Groundhog Day (eller kanske en medeltida Russian Doll). Teologisk alternate history fantasy när den är som bäst.


Inga kommentarer: