fredag 31 januari 2020

Läst i januari

Årets första lästa bok blev för min del Under morgonens bila. Dikter av Elfriede Jelinek. Annars var januari en rätt bra läsmånad. Tretton lästa böcker (om man räknar med seriealbumen).

De andra robotarna av Isaac Asimov
Isaac Asimov skulle ha fyllt hundra år sen nyligen. Då började jag läsa den här uppföljaren till Jag, robot.

Härdarna av Karin Boye
"Se, hur ljusen tindrar på slätterna,/kämpande mot mörkret i vinternätterna!"

Arv och miljö av Vigdis Hjorth
Norsk roman. Bokcirkelbok.

Under morgonens bila av Elfriede Jelinek
"jag trummar pepparkakor/på solens buk" övers. Sofia Stenström

Adorno – ett digt om Europa av Christian Stokbro Karlsen
"vinden vil måske aldrig være andet end netop dét/vinden som tid der slider tingene ned til deres mindste bestanddele."

Blek taggsvamp av Bengt af Klintberg
Diktsamling om att plocka svamp.
"Det är varken morgon eller afton den tredje dagen/utan en sen eftermiddag i det tredje årtusendet./De snedställda solstrålarna värmer fortfarande."


Lone Wolf and Cub Vol. 6: Lanterns for the Dead av Kazuo Koike (text) och Goseki Kojima (bild)

Den mystiska målningen av Fouad Laroui
Novellhäfte som följde med ett nummer av Karavan.

Den vita rosen av Olga Ravn
"Det är den vita rosens andra kväll/den är ensam och vill gifta sig/jag vill bära den
i fickan på mitt förkläde/som ett hjärta" övers. Johanne Lykke Holm

Den vanartige Jan Myrdal, red. Per Arne Skansen
Samling med föredrag om Jan Myrdal som hölls vid släppet av Myrdals senaste jagbok. Texter om Myrdals dramatik, hans skriftställningar, hans jag-böcker. Och texter om Myrdal och Indien och och Myrdals och Gun Kessles konstsamling. Och en mycket intressant text om Gun Kessle.


My pretty vampire av Katie Skelly

Det osynliga motstyckets bok av Göran Sonnevi
"Tänker på/det som sker med/planeten   Och att/vi låter det/ske   Som i/ett kontinuerligt/övergivande/I en gåva/till Intet/Det som/inte finns"


Prince of Cats av Ronald Wimberly
"the B side to Shakespeare's Romeo and Juliet" enligt baksidestexten. Lika cool som filmen Romeo + Juliet tror att den är.

Inga kommentarer: