onsdag 1 januari 2020

Läst i december

Jag läste inte så många böcker i december men de jag läste var alla bra.

Den arabiska apokalypsen och andra dikter av Etel Adnan
Generøst urval med Etel Adnand dikter (och en essä).
"En årstid har det gemensamt med barndomen att ingendera varar tillräckligt länge." övers. Kristian Carlsson

Gömda land av Karin Boye
Karin Boyes andra diktsamling. "Så bort, all min feghet!/Jag hör min framtid till./Jag tar mig rätt att växa nu/som rotens krafter vill."

Ideala begivenheter av Signe Gjessing
"luft putsas upp med en puts man kan plocka ned och använda som silkessjal om universum är kallt" övers. Helena Boberg

Skriv först. Fråga sen: Manual för nybörjare av P. C. Jersild
En sån där bok där man ska lära sej att läsa böcker. Men mycket underhållande om man är road av P. C. Jersild och det även om man inte tänkt skriva nån bok. Känns som en tematisk uppföljare till Jersilds Professionella bekännelser.

The Best of R. A. Lafferty
En antologi med noveller av den märkliga sf- och fantasyförfattaren R. A. Lafferty. Varje novell har ett förord skrivet av en annan författare. Vilket gjorde att även de noveller jag läst förut vart roliga att läsa.

Håll med eller håll käft av Åsa Lindeborg
En samling med artiklar. Intressant.

Dark Knight Returns: The Golden Child av Frank Miller (text), Rafael Grampa (bild) och Jordie Bellaire (färgläggning)
Senaste albumet i Frank Millers Dark Knight-universum. Den politiska undertexten är kanske lite ytlig men jag gillade serien. Rafael Grampas teckningar är rätt så underbara.


Inga kommentarer: