onsdag 14 juli 2010

10 bra franska filmer


Det är den 14:e juli. Och därmed dags för ännu en nationaldagslista:

De 400 slagen
Francois Truffauts debutfilm. När amerikanska filmkritiker gör listor med de hundra bästa filmerna så brukar den här bli den högst placerade av de filmer som inte är på engelska. På plats 73 ungefär.

Cleo från 5 till 7
Film från 1962 av Agnes Varda som följer en sångerska en dag när hon väntar på ett läkarbesked. Filmad i en helt egen stil.

Flygarens hustru
Den första filmen i Eric Rohmers filmsvit Komedier och ordspråk. I filmen Avlyssningen jämförde Gene Hackmans rollfigur att se en Rohmer-film med att se när film torkar. Och denna svit motbevisar kanmske inte direkt detta påståede. Men även om filmerna är långsamma är de vackra och gör en på gott humör.

Korsande vägar
(Roman de gare). Från 2007.Av Claude Lelouch. En slags thriller. Fast väldigt fransk. Med Dominique Pinon i en av huvudrollerna.

Min onkel
Tati.

Planète Sauvage
Tecknad sf-film av det märkligare slaget. Regisserad av René Laloux. Kallad Fantastic Planet på engelska (en fransk/tjeckisk samproduktion, gjord i en tjeckisk animationsstudio))

Skönheten och odjuret
Jean Cocteus version. En surrealistisk klassiker.

Subway
Tidig Luc Besson.

Une femme est une femme
När man tänker Jean-Luc Godard så tänker man på komedier med musikaliska inslag. Feel good av den franska nya vågens sort.

Zazie
Louis Malle. En affisch från den finns med i bakgrunden i en scen i Godards Une femme est une femme

5 kommentarer:

Bernur sa...

Du gillar inte De älskande vid Pont Neuf, av Leos Carax? Bättre än Besson, tycker jag nog ...

Petter Malmberg sa...

Det är länge sen jag såg ...Point Neuf. Och jag har rätt vaga minnen av den. Men som jag minns det hade jag inget direkt emot den.

Även om den delvis utspelar sej på samma platser som "Subway" så är det två helt olika slags filmer.

mind the book sa...

gillar känslan av de där riktigt oförglömliga franska filmerna! det började med 37,2 le matin i tonåren, men en lite nyare favorit är 'beau travail'

Petter Malmberg sa...

"Betty Blue" är onekligen en väldigt fransk film.

Jag har inte sett "Beau travail". Men jag har tänkt kolla upp Claire Denis. Och den vore väl en given början - om den bara vore enklare att få tag i.

Anonym sa...

Här kommer några filmatiseringar
av Kommissarie Maigret jag hittat.

https://dub129.mail.live.com/default.aspx#page=Compose&cmid=mgAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA2&cdid=mgqy4QfWGB4xGW_2w75adLZg2&cacc=4

Tommy Sjöberg
Folkbildare