tisdag 6 juli 2010

Tre för hängmattan


Lyran vill i den senaste tematrion att man ska berätta om tre böcker som passar att läsa i hängmattan.

Nu har jag aldrig begagnat mej av hängmatta. Jag är inte ens säker på att jag någonsin sett en hängmatta i verkligheten. Kanske är de en myt. Som månlandningen.

Men i alla fall, tre som passar för lata sommardagar:

Tove Jansson - Muminböckerna
Janssons muminböcker passar bra en varm dag (även om Kometen kommer som bilden kommer från har avsnitt som inte är så svalkande). Böcker man kan läsa flera gånger.

Sarah Kirsch - Glashussplitter
I bland pallar man inte läsa så länge i stöten. Då passar poesi bra. Enligt inlägget på länken så läste jag det här urvalet i en park. Parker är bättre än hängmattor. Någon annan har redan ordnat dem åt en.

Jayne Anne Phillips - Lark och Termite
Jag tyckte den här hade något somrigt över sej.

Inga kommentarer: