söndag 25 juli 2010

Citerat från veckans läsning

"'Mitt surrealistiska försök', sa Dickie och stödde ännu en duk mot knäna.
Tom ryckte till. Han nästan skämdes å Dickies vägnar. Det var otvivelaktigt Marge igen men med långt ormliknande hår och, värst av allt, två horisonter i ögonen - ett miniatyrlandskap med Mongibellos hus och berg i det ena ögat och stranden full med röda människor i det andra. 'Den där tycker jag om', sa Tom."
(övers. Mårten Edlund)
Patricia Highsmith, ur En man med många talanger

"- No grown-ups! It's like 'The Tribe!'
- Scott. We are grown-ups. And I have no idea what 'The Tribe' is."
Bryan Lee O'Malley, ur Scott Pilgrim's Finest Hour

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Har läst om Ripley i sommar också. Den här och två ytterligare, men det är bara denna första som håller, tycker jag (de andra – En man utan samvete och Ripley på djupt vatten eller vad de heter – var otroligt långtråkiga).

När jag läst om första boken såg jag också om filmen, och konstaterade att det är fler än fem fel mellan de där två versionerna.

Petter sa...

Det är första gången jag läser romanen. Jag har bara läst "Ediths dagbok" av Highsmith innan.
Den är bra hittills. Men jag har bara kommit halvvägs.
Jag har sett den franska filmversionen med Alain Delon. Och halva, ungefär, av den senaste amrikanska. Det är två väldigt olika filmer.