söndag 25 juli 2010

Cinematekets höstprogram


I fredags dunsade, strax innan jag skulle på en lång bussresa, Cinemateket Malmös program för hösten 2010 ner på hallgolvet. Nu i form av en (kanske inte så vacker) programtidning. Så jag hade den (och senaste och sista Scott Pilgrim) att bläddra i på bussen.
Bland regissörstemana har de denna omgång flera intressanta. Marcel Carné - som jag i och för sej sett de flesta av filmerna här av (men om du inte sett till exempel Paradisets barn så bör du försöka göra det, trots att den är över 3 timmar och från 40-talet).

Och Claire Denis - som jag knappt sett nånting av. De visar en tio av hennes filmer. Bland annat Beau Travail, U.S. Go Home, debuten Chocolat och 2004 års The intruder. Jag har länge tänkt tänkt kolla upp hennes ouvre och nu har jag väl ingen ursäkt att inte göra så (även om man på filmstudior nästan alltid missar de filmer man helst vill se.

Bland de andra filmerna finns flera av den taiwanesiske regissören Hou Hsiao-hsien och en serie av William Powells filmer. Där Peeping Tom kan rekommenderas för de som inte sett den.

Cinemateket startar den 25:e augusti på Spegeln med Micmacs av Jean-Pierre Jeunet. I Malmö i alla fall. Det är väl ungefär samma program i Göteborg. Medan Stockholm visar ytterligare rätt många fler filmer (18 visningar i veckan mot Malmös 4). Nästan som om det vore en större stad eller nåt.

Inga kommentarer: