lördag 7 maj 2011

Åtta länkar en lördag


Intervju med Gilbert Hernandez
!I'm not thinking of movies in particular with the Fritz books, just an off-kilter world with violence and a very sexy star involved. Exploitation allows for madness and obsession to be explored more deeply. I'm still surprised at how many adults are intimidated by sex in comics. Many L&R readers and critics don't know what to make of that kind of material from me, and I tried not to emphasize the movie connection at first. But it seems many readers are interested in the tenuous link to the "Palomar" world."

ee cummings läser "In just-"

Poetry Prize - sketch i A bit of Fry and Laurie
"I can't pretend to be much of a judge of poetry, I'm an English teacher, not a homosexual"

Seksmisja (del 1)
Med engelsk text.

Om En orättvis betraktelse av Göran Palm
På den rätt nya En liten blogg om konsten att läsa.

Samuel R. Delany intervjuar Joanna Russ
Från 2006 (jag har länkat till intervjun tidigare, men platsen dit den länken gick finns inte kvar).

Joanna Russ and The Weird
Jeff Vandermeer om att läsa Joanna Russ-noveller inför hopsättandet av en antologi. "And someone needs to do an omnibus. Right. Now. These stories are by turns horrifying, hilarious, eccentric, dangerous, comforting, and riotously good fun…and, yes, serious. They need to be returned, en masse, to the mainstream of SF and Fantasy reading, in the most accessible formats possible."

Ernesto Sabato - en folkkär särling
Essä i DN om Ernesto Sabato.

4 kommentarer:

Anonym sa...

En orättvis betraktelde var en ögonöppnare förmig. E

Spiring sa...

Intressant intervju med Beto, fast den får mig inte direkt att längta efter hans kommande serier. Han får gärna avstå från att göra fler Palomar-avsnitt vad mig anbelangar, men jag har inte varit så värst förtjust i sånt han tydligen verkligen velat göra heller.

Och det är tråkigt att han inte verkar ha nån större lust att ge ut "Julio's day" samlad, det är hans absolut bästa serie på senare år, i mina ögon.

snowflake sa...

Yummy!

Petter Malmberg sa...

Spiring: Det är synd att "Julios dag" inte verkar komma i samlad form. Jag har inte läst hela, bara delar. Men den verkar bra.
Sen skyller han väl lite på förlaget där.
Jag har inte läst så mycket av Fritz-filmserierna. De som varit i senaste versionen av "Love and rockets" tycker jag ha varit rätt intressanta - även om den i förra numret lite skar sej med Jaime H:s serie.