söndag 4 september 2011

Sju länkar en söndag


The big fusion - om indieserietecknare och superhjältegenren
Michel Fiffe på Factual Opinion

Plus ça change, plus c’est la même chose: Justice League #1
Medan Simon säger skriver om en superhjälteserie så fast i superhjältegenren som det går att vara. Den första av 52 mer eller mindre nya serietidninger från DC Comics, förlaget som ger ut Stålmannen och Läderlappen och då Lagens Väktare. Det ser mest ut som All Star Batman Light. Om det kommer några bra serier ur den här satsningen återstår att se. Som Simon säger säjer: "Det kommer såklart dyka upp några bra titlar bland de 52, men jag misstänker att detta faktumet inte kommer att vara på grund av rebooten utan helt enkelt bero på att en del gamla titlar lades ner och att nya startade."

Superhjältarnas historia skrivs om
Nyheten om de nya superhjälteserierna har spritt sej ända till Dabens Nyheters kultursida. De har emellertid inte brytt sej om att se till att artikel har korrekta fakta och sånt som texter om riktig kultur kan förväntas ha.

So far apart - Dexters födelsedag
Rene Engströms och Rasmus Grans serie So far apart är tillbaka efter sommaruppehållet.

Ingrids boktankar om Memento Mori av Muriel Spark

När skruven dras åt, Henry James
Bernur om en nyöversättning av boken formerly known as Skruvens vridning.

Malmö förr i tiden - del två
Min bror har på Tankar från en gödselhög - allt ur ett överifrånperspektiv haft en serie återblickar på sin Malmö-tid. Det ovan handlar om området där jag bor. Jag har inte, som han skriver, bott där i 18 år. Men det är en bild från Lönngatan om man gillar bilder.

4 kommentarer:

Konungen sa...

17år?

Petter sa...

15 år, ungefär. Jag flyttade till malmö för 18 år sen. Sen bodde jag bredvid Rooseum ett par år.

Konungen sa...

ja fan, tua o jag brukade ju komma till den minimala ettan där, ja kanske 14 bara.

Petter Malmberg sa...

Det var ett bättre läge än det var en bra lägenhet.