lördag 9 juni 2012

Inte jag, jag har ont i magen


Idag är det 78 år sen Kalle Anka först syntes på den vita duken. Detta i kortfilmen The Little Wise Hen ovan. Kalle Anka dyker först upp två minuter in i klippet.
Det är också idag 38 år sen jag föddes.

När jag fyllde 10 och Kalle Anka alltså fyllde 50 var jag nöjd med att dela födelsedag med honom.

Filmen bygger på en gammal rysk folksaga. Med tydlig moral. Hönan frågar folk om de vill hjälpa henne först så och sen skörda hennes majs. Kalle Anka låtsas att han har ont i magen. När hönan själv skördat majsen gör hon diverse läckerheter av den som Kalle inte får smaka på. Så kan det gå.

Sagan heter oftast "The Little Red Hen". Att Disney tog bort ordet Red är kanske inte så svårförståeligt.
Den kommunistiska folksångerskan Malvina Reynolds gjorde en sång av berättelsen, kallad just "The Little Red Hen". Där efter att hönan sagt åt de andra djuren som inte hjälpt henne att den som inte arbetar skall heller icke äta Reynolds la till "and that's why they called her red".

4 kommentarer:

Pierre Gilly sa...

Grattis

Petter Malmberg sa...

Tack.

Mattias sa...

Grattis i efterskott. Studsade till lite när jag såg siffran 38. Nu har jag dock tre månader på mig att vänja mig...

Petter Malmberg sa...

Tack. 38 är en skrämmande hög siffra.