söndag 31 januari 2010

Citerat från veckans läsning

"Biet.
Det är förfärligt vad man pratar om min arbetsamhet. Vad mig beträffar, litar jag mera på min gadd.
[...]
Telefonkatalogen.
Dikter! Ett sådant där tunt häfte... Och det skall kallas för bok!
[...]
Tusenfotingen.
Det är en sak i världen, som jag gärna skulle vilja veta... om det finns tusenfotingar också på andra planeter.
[...]
Brunmyran
Frihet åt myrorna! Hela världen åt myrorna! Men svartmyrorna har inte i världen att göra."
ur "Fabletter" av Karel Capek i Berättelser ur båda fickorna övers. Göran Lundström

"Barnen från Koroupov visste i kristendomskunskap, att Gud i sin oändliga godhet hade skapat videbusken och efter videbusken kristendomsläraren komminister Horácek. Dessa bägge ting kompleterade varandra ömsesidigt. Gud hade sedan lärt människorna att göra rottingar av videbuskens grenar och komminister Horácek att använda dessa rottingar med osedvanlig skicklighet."
ur "Under kristendomslektionen av Jaroslav Hasek i Berättelser ur båda fickorna övers. Göran Lundström.

Inga kommentarer: