söndag 3 oktober 2010

10 bra tyska filmer

Ännu en nationaldag, ännu en lista: Blecktrumman Volker Schlöndorffs (jo, han heter så) lyckade filmatisering av Günther Grass-romanen om pojken som väljer att stanna i växten. Dr. Mabuses testamente Den tyska filmklassikern über alles. De andras liv Jag kan inte påminna mej att ha sett en enda östtysk film. Det fanns mycket intressant i den östtyska litteraturen men dess filmproduktion har ett sämre rykte. Men efter återföreningen har ämnet Östtyskland varit vanligt inom tysk film. Som den här från 2006 av Florian Henckel von Donnersmark (ett roligt namn är inte ett måste för att lyckas inom den tyska filmen - men inte verkar det skada inte). Dvärgar har också varit små Werner von Herzogs film om en framtida värld enbart befolkad av dvärgar. Emmas lycka Bara för att en film är tysk så behöver den inte vara grå och dyster. Det här är en romantisk komedi. Om en man som får reda på att han ska dö i cancer förvisso, men ändå. Filmen har en offbeat rytm och en sympatisk hjältinnan. Den gör en på gott humör. Heimat 2 Världens längsta spelfilm enligt regissören Edgar Reitz. Varför han anser att det är en långfilm och inte en TV-serie är lite oklart. Även om de 13 långfilmslånga avsnitten i en del länder visades på biograf. Här hemma gick den på TV. Om ett gäng unga konstnärer och musiker mellan åren 1960 och 1970.Himmel över Berlin "I'm not gonna tell about a girl." Ett av flera samarbeten mellan författaren Peter Handke och Wim Wenders. Om en ängel med hästsvans som går omkring i Berlin och lyssnar på människors tankar. Men dödligheten lockar. Peter Falk (Columbo) spelar sej själv i rollen som en före detta ängel. Katzelmacher Inte för att det är något fel på Fassbinders sena melodramer. Men det är något visst med hans early funny stuff. Som den här hans andra långfilm. Nosferatu F. W. Murnaus film från början av 20-talet. Bygger på Bram Stokers roman Dracula men har en egen ton mer lik en folksaga. Två tyska systrar Margarethe von Trottas film om två prästdöttrar där den ena blir terrorist. Terrorism är ett vanligt ämne i tysk film i allmänhet och Trottas filmer i synnerhet. Det här är en av de bästa på temat.

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Tack för tipsen! Jag har suttit och googlat lite på tyska filmer under morgonen- men kom inte ihåg så många (tyvärr)- nu tänker jag beställa filmen om de två systrarna. Den verkar väldigt sevärd.

Petter Malmberg sa...

Det är många år sen jag såg "Två tyska systrar". Men jag minns den som väldigt bra. Och den brukar anses vara en av Margaretha von Trottas främsta filmer.
Den är delvis baserad på systrarna Enslinns historia.

Petter Malmberg sa...

Tyvärr tror jag inte den finns på svensk DVD. Men den borde finnas som tysk DVD under originaltiteln "Die bleierne zeit" och kanske som engelsk "Marianne and Julianne".

Rikard sa...

Ich war neunzehn är en riktigt bra östtysk film om en ung tysk med kommunistiska föräldrar som följer med Röda Armén till Berlin som tolk.

Petter sa...

Det låter intressant. Och det borde rimligtvis finnas åtminstone några bra östtyska filmer.

Tyvärr gissar jag att den är svår att få tag i.

Arina sa...

JAg trodde jag var ensam om att ha sett Heimat 2. Den första serien satt alla och såg och sedan diskuterades den dagen efter. Die zweite Heimat kunde jag inte hitta en jäkel som ville se så jag satt där för mig själv.

Petter sa...

Jag kommer inte riktigt ihåg om det var många av ens vänner som såg Heimat 2 när den gick.
Själv gillade jag den. Och den höll bra när jag såg om den senast för något år sen.

Medan jag egentligen var lite för liten för den första Heimat när den gick.

Arina sa...

Den första serien var nog mer lättillgänglig till formen eftersom det var en familjekrönika om jag minns rätt.

Konstnärsvärlden i tvåan var ganska speciell och jag minns att mamma tyckte det var väldigt konstig musik de spelade. Jag älskade den och hade gärna delat upplevelsen med någon.

Petter sa...

Musiken i "Heimat 2" är underbar. Det ska vara en person som gjort de flesta av musikstyckena i serien.