måndag 11 oktober 2010

Tematrio fel låt vann: tre nobelprisförslag


Lyran frågar i sin tematrio vilka författare vi hellre hade sett fått nobelpriset i år. Nu har jag inte något större problem med Mario Vargas Llosa - som var mitt förslag på bokstaven L i Lyrans nobelalfapet - men i alla fall. Tre nobelprisvärda:

Yasar Kemal
Mest känd för böckerna om Magre Mehmed (Låt tistlarna brinna, Och de brände tistlarna) som var mycket lästa en gång i tiden och fortfarande håller utmärkt. Kemal har fortsatt skriva vilket kanske inte märkts så mycket i Sverige då man här slutat att översätta hans böcker. Ett nobelpris hade kanske kunnat få ut några av hans senare verk och fått en och annan att ångra att de slutat ge ut honom.

Jan Myrdal
That would have been funny. Och då de i akademien säjer sej inte ta några politiska hänsyn så borde det väl inte heller föreligga några hinder. Med böcker som Rapport från en kinesisk by, Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell, Barndom och Indien väntar så är Myrdal också en internationellt erkänd författare.

Pia Tafdrup
Danmark är en rik poesination. Så en dansk poet vore ett rimligt val. Och Tafdrup har skrivit många bra diktsamlingar. "Jag önskar ett hemligt språk mellan oss/ett som kan hejda det krig vi har fört", ur "Den första bokstaven" (övers. M. Silkeberg & M. William-Olsson).

uppdatering: det där med att Yasar Kemal inte har kommit ut på svenska visade sej vara inte helt sant när jag kollade efter. Åtminstone två romaner har blivit översatta på senare år. Det var ett uppehåll i den svenska utgivningen på en tio år. Min rättmätiga ilska visade sej ändå något malplacerad. Jag borde väl ta och läsa någon av de där kemalarna som bot.

4 kommentarer:

enligt O sa...

Yasar Kemal definitivt! Synd att hans böcker inte blir översatta. Mysdal vore ett annorlunda val helt klart. Tack för tipset om Pia Tafdrup!

Petter sa...

När jag nu kollade upp Kemal så har det visst kommit ett par romaner på senare år av honom på svenska. Men det var en under en rätt lång tid som inte gavs ut här.

Pia Tafdrup är bra. Det finns ett bra svenskt urval kallat "Dagen ditt ljus. Dikter 1981-1994".

Jag tror att jag har en större chans att få nobelpriset än Jan Myrdal.

Bernur sa...

Mm, Pia Tafdrup, det har jag hoppats på varje år, och hon har också några tillskyndare i Akademien, några som gillar henne. Visst, Dagen ditt ljus, det är ett bra urval, men jag tror att tre av hennes senare diktsamlingar finns översatta i sin helhet, Drottningporten, Valarna i Paris och Tarkovskijs hästar. Om man nu inte vill läsa danska. Vilket jag tycker att man kan kosta på sig att göra ...

Petter sa...

Pia Tafdrup är väl en fullt möjlig framtida nobelpristagare. Trots att hon är skandinav.

Diktsamlingarna i helhet är givetvis också värda att läsa. Och de som kommit på svenska innehåller lite nyare dikter än "Dagen ditt ljus". (Sen tror jag att det är nån av de översatta samlingarna som jag inte läst.)
Men som ens första Tafdrup borde "Dagen ditt ljus" fungera bra.