onsdag 3 november 2010

Gissa vilka böcker som döljer sej bakom (innan?) dessa baksidestexter

Många många är de baksidestexter som jag har läst i mitt liv. Såna kan se ut på olika sätt. Jag har tidigare skrivit om blurbar ("En blurb är ett citat på ett bokomslag om hur bra, eller i undantagsfall om hur dålig, boken i fråga är. Denna bok kommer att förändra ditt liv. Den kommer att göra dej utfattig och oälskad men det kommer att vara värt det. Och liknande.")
Men lika ofta pryds baksidan av en anonym beskrivning (gjord av antingen en förlagsanställd eller författaren själv) av boken. De mest fantastiska och fascinerande verk kan där med några få klumpiga meningar fås att verka hur tråkiga som helst.

Men en del baksidor kan också vara rätt roliga, medvetet eller inte.

Nedan är utdrag ur fem baksidestexter. Med titel och författarnamn utelämnade. Du kan svara i kommentarerna om du vet eller tror att du vet vilka böcker det är om du inte har något bättre för dej. Fusk är som vanligt tillåtet.

1. "Denna bok är inte lämplig för barn, ty den nämner dåliga flickor vid deras rätta namn - Anna Karlsson (Anna med hängläppen) och Maria Lundbom (Fria Maria) - visserligen endast här i baksidestexten, men ändå! Personer med svaga nerver bör inte ha boken på nattduksbordet alltför nära kanten. Den kan då vid minsta stöt falla till golvet med en smäll och väcka dessa nervösa människor, som behöver all sömn de kan få."

2. "To compare this novel with the works of J. R. R. Tolkien, C. S. Lewis, G. K. Chesterton and Sir Oswald Mosley is not, I feel, saying too much...this exciting and tense fantasy adventure...is the very quintessence of sword and sorcery. It is bound to earn Hitler the credit he so richly deserves!"

3. "Den här romanen handlar om den vår han dör. Någonting ohyggligt, troligen en cancer i levern, äter upp honom. Det är på sätt och vis den vår hans liv triumferar, hans stora vår. Tidvis upptäcker han till och med att paradiset finns. Det är det ögonblick en smärta upphör."

4. "EN AV ÅRETS BÄSTA BÖCKER I GENREN enligt Sven Sörmarks deckarguide i Femina"

5. "GÖR SÅ HÄR:
Lägg boken med denna sida neråt på plant underlag eller i vänster hand. Fäll därefter med höger hand upp fliken på motstående sida ('pärmen'). Om du har förfarit riktigt ska nu bokstäverna som kommit till synes vara rättvända. Fäll sedan över ett blad i taget från höger till vänster och låt blicken löpa utefter raderna från vänster till höger.
Tycker du inte boken är bra har du säkert gjort fel."

12 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Det låter som helt fantastiska böcker allihop, men jag har inte ens en aning om vilken den där deckaren som Sörmark rekommenderar är. Jag ser fram emot vilda gissningar från andra (heta tips är som alltid Jan Myrdahl).

Men den där boken du nämner som kommer göra mig fattig och oälskad måste väl ändå vara en av få böcker som kvalificerar att utgöra bränslet på ett bokbål?

Spiring sa...

Jag gissar att trean är Lars Gustafssons "En biodlares död".

Femman tycker jag mig känna igen, men jag kan inte just nu placera den.

Petter sa...

Vixxt: Boken i fråga är ju värd dessa mindre uppoffringar.
Sörmark-dutten är på baksidan av en bok som du har läst. Jag nämnde den blurben när jag skrev om boken då jag tycker den är lite komisk på ett lätt västgötaklimaktiskt sätt.

Spiring: "En biodlares död" är rätt.

Spiring sa...

Är femman någon tidig Hasse Alfredson? Känns lite som hans stil. Eller Lasse O'Månssons. Kanske en aning Doktor Gormander-likt också.

(En s.k. helgardering.)

annavintersvard sa...

JA! Efter att ha hängt på bokbloggar.nu och känt mig som världens mest läskunniga analfabet, har jag äntligen möjlighet att göra ett bidrag! Femman är Tage Danielsson med *åh! typiskt*. Kan det vara "Tage Danielssons Bok"?

Spiring sa...

Hmm, det är säkert Tages "Bok". I så fall var jag väl och klafsade i rätt härad, åtminstone. (Vill minnas att det var likadant på den tiden jag tippade, på något vis lyckades de matcher jag helgarderat sluta varken 1, X eller 2. Fast jag kan minnas fel.)

Anonym sa...

ettan är hadde
o femman är tage

Storebror

Petter sa...

annavintersvard: "Tage Danielssons Bok" är rätt. Analfabet-stämpeln kan du nu tvätta bort.

Spiring: Det är svårt att helgardera när det är så många möjliga alternativ. Gormander hade ofta baksidestexter lite åt samma håll. Hans Alfredsson är ett av de andra alternativen, nämligen:

Anonym Storebror: 1 är mycket riktigt Hans Alfredsson.
Fast vi vill ha en titel för full poäng.

Anonym sa...

GUMMITUMMEN, ja kom på det

Petter sa...

Anonym Storebror: "Gummitummen" är rätt.

annavintersvard sa...

Tjohoo!!! Jag vill tacka mina föräldrar för att jag finns, och....
*långt rabblande tacktal som jag kan ta fortsättningen av för mig själv*

Spiring: Ja, det är ju inte för inte som man oftast pratar om "Hasse&Tage". Undrar om de inte egentligen är samma person som bara råkade få två kroppar...?

Petter: :)

Spiring sa...

Jag får skylla på att jag inte har originalböckerna, bara samlingsvolymerna ("Tage Danielssons paket" respektive Hasses "En något större bok"), och där finns inte baksidestexterna med. "Bok" höll jag väl senast i min hand nån gång på 80-talet. Men bekant kändes det trots detta.