tisdag 30 november 2010

Tematrio Vad önskar du dej för nånting i julklapp (blanka byxor av gul galon?)


Lyran har börjat julskylta och undrar i sin senaste tematrio vilka tre böcker vi skulle vilja få av tomten:

Warren Ellis (text) och John Cassaday (bild) - Absolute Planetary 1
Lyran skriver att man ska skriva om böcker "som känns nödvändiga" att ha i bokhyllan. Men de bästa presenterna är de som egentligen inte alls är nödvändiga. Som den här som samlar de tolv första numren av Planetary. Jag har dessa i seriealbumform och Absolute-formatet är egentligen bara lite större. Och mycket dyrare. Så det är svårt att rättfärdiga inköp av volymen. Men visst skulle jag vilja ha den (det lär bli lite mer om Planetary här snart).

Jenny Erpenbeck - Hemsökelse
Det jag har läst av Erpenbeck har jag gillat. Och denna hennes senaste på svenska är en Panache. De brukar passa bra i julstrumpan.

Underligt antikvariatsfynd
Förr brukade min mor alltid gå till antikvariaten innan jul och köpa böcker åt mej och min bror som hon tyckte såg ut som om de passade oss. En del av böckerna kände varken hon eller vi till sen innan. De var alltid mycket uppskattade. Hon suddade ut priset - det gick ändå att se vad boken hade kostat men det låtsades vi inte om.

3 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Antikvariatfyndet låter ju helt sagolikgt, som något taget ur Dickens! Underbart

Petter Malmberg sa...

Vi brukade få någon ny sak också. Så det var inte direkt Oliver Twist.
Men jag har upptäckt många intressanta författare genom de antikvariatsgåvorna.

Eskil Malmberg sa...

Ja, Lena var en mästare! Oskar