lördag 27 november 2010

Jag fyller fyra år i dag


Ja, kanske inte jag direkt, men Butter tar ordet. Idag är alltså själva årsdagen.

När jag valde inlägg att reprisera under den här veckan så tog jag enbart sådana som var äldre än ett år.

Men jag har skerivit en del här också under det år som gått sen jag uppmärksammade treårsdagen (där jag skrev "Man ska skriva om det man kan, heter det. Alltså skriver jag om allt.")

Som en narcissistisk variant på 8 länkar en lördag, några inlägg från året som jag tycker är läsvärda:

Lark & Termite av Jayne Anne Phillips
I undantagsfall skriver jag om (någorlunda) nya böcker. Jag håller på och läser om mitt signerade exemplar av Svarta biljetter, Phillips första bok.

BIG FUCKING DRAGON
"Han skriver ner tre ord i sin anteckningsbok: 'Big Fucking Dragon' och en stund därefter 'Kill him with paint'." En anekdot om författaren Lucius Shephard och inspiration.

Samtida bekännelser av en europeisk intellektuell
Om Jan Myrdals roman från 1962. "Där många andra formförnyande böcker från samma tid har åldrats dåligt så är Samtida... fortfarande en fascinerande fängslande läsning (jag hade inte tänkt läsa om boken. Jag skulle kolla en sak i början av romanen och fortsatte att läsa den i ett svep).

Molloy-Trilogin av Samuel Beckett
Om Samuel Becketts tre genombrottsromaner.

Buffy, säsong 3
"Om de två första säsongerna skulle kunna beskrivas som komedi respektive tragedi, med deras karaktär liksom gamla tiders skådespel avgjorda av hur de slutar (liksom King Lear och Romeo och Julia är tragedier i kraft av sina olyckliga slut medan Som du behagar, Hamlet, och En midsommarnattsdröm är komedier då de slutar lyckligt) så är den tredje säsongen lite mer svårbestämd.
Men kanske är den snarare att betrakta som ett krönikespel."

Week of the Triffids
Temavecka om det australiensiska bandet The Triffids och John Wyndhams roman Triffidernas uppror.

Sword & Sorcery av Emily Brontë
När jag ögnat genom Butter tar ordet för det här jubileumet så har jag ibland tyckt att en del av inläggen är lite...underliga. Om Brontês versberättelse om ett sagoland.

Browntown av Jaime Hernandez
I slutet skriver jag att jag ska skriva om Gilbert Hernandez-serierna i numret (de två brödernas serier går i samma tidning). Det har jag ju inte gjort.

8 kommentarer:

snowflake sa...

Grattis på 4-årsdagen! Det är imponerande.

Petter sa...

Tack - egentligen kom bloggen i gång på riktigt först för två och ett halvt år sen.

Lyrans Noblesser sa...

Grattis på födelsedagen vare sig du fyller 4 eller 2½ :-)

Petter Malmberg sa...

Tack.

Mårten sa...

Hurra!

Petter Malmberg sa...

Mårten: Tack.
Det var länge sen sist.
Du nämns i p.s.-et till jubileumreprisinlägget ovan det här. Som "en av de kommenterande".

Vixxtoria sa...

Ett litet sent grattis! (Kul att du drog upp Shacksper igen, förresten.) Eftersom du publicerat flera blogginlägg efter detta så antar jag att vi måste förbereda oss på fler år av listor på albanska filmer, libyska topplisteböcker och serietidningar. I can hardly wait!

Petter sa...

Tack.
Jag hade flera inlägg om serier i repris. Det antar jag att du uppskattade.
Albaniens nationaldag var ju häromdagen. Men albanerna fick se sej gå lott- och listlösa. Jag har bara sett en albansk film. Den var i och för sej bra.
Som tur är blir det en lista till redan i morgon.