tisdag 18 januari 2011

Sven Lindqvists fem bästa


Sven Lindqvist har fått årets Ivar Lo-pris. Han ser väldigt nöjd ut på den arkivbild som illustrerar TT-meddelandet.
Vi gratulerar och firar med en lista.

5.
Självklara saker
Artikelsamling med texter från 60-talet publicerade i DN, BLM och Kommentar. Ger en bra bild av flera sidor av Lindqvist. Här har de Vilhelm Ekelund-inspirerade essäerna från hans första böcker mött en ny politisk tidsanda som omvandlar också hans form (även om han aldrig har övergett essägenren) - till ett ledigare starkare språk. Kritik av reklam, U-hjälpen och lite om Proust.

4.
Utrota varenda jävel
Den mest uppmärksammade av Lindqvists böcker på senare år. En historia om kolonialismen och rasismen som utgår från en mening i Joseph Conrads Mörkrets hjärta. På många sätt är den släkt med listans förstaplacering.

3.
Nu dog du
En slags uppföljare till Utrota varenda jävel. Med undertiteln "Bombernas århundrade". Korta texter om krig och sånt. Mycket om romaner om krig - som en uppföljare till H. G. Wells Världarnas krig där vi åker till Mars och visar marsianerna vilka som bestämmer. I det ärofyllda preventivkriget dödas 9 tiondelar av Mars befolkning. Kom redan ett år efter Wells mer melankoliska berättelse.

2.
En underjordisk stjärnhimmel
Också kortare texter. Fast om allt möjligt - från Arne Sand till Mao Tse-Tung.

1.
Myten om Wu Tao-tsu
En gång i tiden hade jag nog svarat denna en gång av tre om man frågat mej vilken min favoritbok var. Lindqvist åker i Kina och Indien och läser Herman Hesses Glaspärlespelarna. En av de stora svenska prosaböckerna.

2 kommentarer:

Spiring sa...

En av de där författarna som har ett så fantastiskt språk att man, föreställer jag mig, skulle kunna läsa hans inköpslistor med behållning. (En annan var Peter Nilson, en tredje Birger Norman, och även Lars Gustafsson ibland - med reservation för inköpslistorna i det fallet.) Exakt, lugnt, resonerade - och vackert. Det sjunger om språket. Poesi på prosa.

Tvåan och femman på listan har jag inte men ska kolla upp dem vid tillfälle.

Petter sa...

På något sätt har jag lyckats slarva bort "Vinkelskott" och "Istället för ståndpunkter" av Birger Norman. De är annars bra.

"En underjordisk stjärnhimmel" rekommenderar jag starkt.