söndag 13 februari 2011

Jag var nyfiken


Jag var nyfiken. Dagbok med mig själv är en arbetsdagbok som Vilgot Sjöman förde under inspelningen av Jag var nyfiken gul. Liksom filmen handlar det om lite allt möjligt. Politik och religion. Och så film. Sjömans egna tidigare, Fellini ("inte var det nån slump som gjorde att jag sökte mig ner till Fellini just som jag fått idén till den här filmen?"), Bo Widerberg, Ingmar Bergman (Sjöman är avundsjuk på Widerberg som började göra film innan han visste vad han gjorde, medan han själv duktigt gick i skola hos Bergman).

Men mest om själva inspelningen och asrbetet med Jag är nyfiken gul. Lena Nyman, som har huvudrollen i filmen, tar stor plats även i boken. Redan innan Sjöman vet vad det är för film han vill göra så vet han att han vill göra någonting med Nyman (som tidigare varit med i hans 491). Bland de bästa partierna i boken är de om Nymans intervjuar folk. Hon blir förbannad när semesteresande till Spanien inte vill tala om Franco.

Boken gavs ut som originalpocket av Pan/Norstedt i samarbete med Svenska Filminstitutet. Den ingick i en serie såna här böcker (jag har tidigare skrivit om Francois Truffauts Dagbok med Fahrenheit 451). En del i samarbete med Svenska Filminstitutet andra inte. I serien ingick arbetsdagböcker, filmmanuskript och filmhistoriska översikter.

Inga kommentarer: