måndag 30 november 2015

Läst i november


Elechi Amadi - De stora dammarna
Nigeriansk roman. (Det pågick en diskussion om exotiserande omslag till afrikanska romaner nyligen. Omslaget ovan hade passat som exempel.)

Michael Bishop - No enemy but time
Tidreseroman där en man åker tillbaka till mänsklighetens barndom och lever bland en grupp hominider.

Charlotte Brontë - Villette
Min första Charlotte Brontë-bok. En märklig roman.

Samuel R. Delany - Babel-17
Tidig Delany. Bokcirkelbok.

Tua Forsström - Jag studerade en gång vid en underbar fakultet
"Under den mörka årstiden/Måste man gå genom många genomgångsrum"
Samlingsvolym med tre diktsamlingarna och en diktsvit. Men jag hade läst två av diktsamlingarna förut.

Gustaf Fröding - Allvar, mer eller mindre
Volym med texter av Fröding. Mest om litteratur.

Johan Hilton - Monster i garderoben
Bok om Psycho, Anthony Perkins och synen på homosexualitet.

Majken Johansson - Dikter
"I min almanacka har jag fyra tider:/sol snö regn vindar."
Samlade dikter. Sex och en halv diktsamlingar.

Antonella Lattanzi - Katastrofen i Bari
Novellhäfte.

Éléonore Mercier - Han bara slog och slog
Boken består av 1653 meningar som valts från
samtal som författaren tätt emot när hon arbetade på en jourlinje för kvinnomisshandel.
Innehållet är inte överraskande men det är en drabbande läsning.

Mo Yan - Det röda fältet
Bokcirkelbok.

Jan Myrdal - Karriär
Omläsning.

Pia Tafdrup - Territorialsang
Diktsamling om ett besök i Israel.








Inga kommentarer: