söndag 13 mars 2016

100 franska dikter


Ska du bara läsa en av Erik Blombergs dikttolkningsvolymer så rekommenderar jag 100 franska dikter från 9 århundraden. Dels för dikterna själva och dels för det långa intressanta förordet.

Liksom Blombergs antologi med tyska dikter så är den här ordnad i kapitel efter tidsperioder:

Medeltid ("Men du, o Vinter, droppar än/av snö och väta som en sil,/du borde drivas i exil./Det säger jag rent ut, min vän,/du Vinter är en elak en!" - Charles d'Orléans (lika sant i dag som när det skrevs på 1400-talet))

Renässans "Jag skrattar medan mina tårar rinner,/vart nöje plågar mig på alla vis,/[...]/ju större min förlust dess mer jag vinner." - Louise Labé)

Barock och klassicism ("En dag då han i dalen gick/herr Jean Fréron ett ormbett fick./Vad tror ni sedan då passerade?/Jo, det blev ormen som kreperade!" - Francois-Marie Arouet de Voltaire)

Romantik och symbolism ("Med slutna ögon hör vi ljud i drömmen,/vår sömn är lätt och genomskinligt ljus." - Victor Hugo)

Spiritualism  Surrealism ("Floden har ett stort, mjukt ansikte för att ta emot årornas örfilar," - Alfred Jarry)

Boken kom ut första gången 1964  ett år innan Blomberg dog. Jag har pocketutgåvan som kom ut 1967. Sliten av flitig läsning.





Inga kommentarer: