torsdag 31 mars 2016

Läst i mars


Skannad i dunklet av Philip K. Dick
Har nyligen kommit på svenska. Om en grupp narkomaner varav en egentligen är en narkotikapolis. På ett sätt en udda roman i Philip K. Dicks författarskap men samtidigt en mycket dicksk bok. Jag gillade den.

I tiden av Lyra Ekström Lindbäck
Recensionsdatum på lördag.

Hemligheten av Anna Enquist
Holländsk roman. Blev aldrig riktigt engagerad av denna trots att den egentligen verkar vara bra.

Sånger och formler av Katarina Frostenson
"vad jag skulle vilja vara min bok/få ligga i dina händer/när du håller i mig, ser ut med din blick som är ljus eller sträng"
Kände en viss tvekan inför att läsa denna. Jag förknippar Katarina Frostensons poesi med min mor. Min mor dog för två år sen. Och ett par av dikterna i den här handlar om Frostensons mors död. Det kändes som det kunde bli lite för mycket på nåt sätt. Men jag är glad att jag till slut läste den.

Underkastelse av Michel Houllebecq
Fransk framtidsroman. Månadens besvikelse.

Jag rör mig mot en nollpunkt där allt är du av Kristian Lundberg
"den här dagen som vi kallar torsdag, som vi ger ett datum,/fogar in bland alla andra meningslösa datum,"
Poetik med en del dikter på köpet. Tyckte mycket om denna.

Brev av Niccolò Machiavelli
Bland annat skriver Niccolò Machiavelli till sin son om dennes mulåsna som tyvärr gått och blivit tokig.

Erik Blomberg — en kämpande intellektuell
Omläsning i samband med Erik Blombergsveckan här på Butter tar ordet.






Inga kommentarer: