torsdag 14 december 2017

Politiken i Alan Moores Swamp Thing


Den feministiska varulvshistorien "The Curse" är av och till lite klumpig. Men ett nummer i en skräck- och superhjälteserie med feministiskt tema i mitten av 80-talet var rätt banbrytande.
Emellertid tycker jag den feministiska undertexten fungerar bättre i ett senare nummer i serien där den inte är lika uttalad: "The Flowers of Romance".
I den serien så bygger Moore vidare på en kärlekshistoria mellan två bifigurer i Swamp Thing innan Moore tog över den. Kvinnan faller för mannen för att de är i farliga situationer. I "The Flowers of Romance" så möter vi dessa två bipersoner igen och det visar sej att mannen har fortsatt inbilla kvinnan att de fortfarande är förföljda så att hon ska stanna hos honom.. Serien blir till en kritik av denna tidigare kärlekshistoria och berättelser som den.
Flera av Alan Moores Swamp Thing-serier har politiskt innehåll. Inte minst de i den så kallade American Gothic-historien. En av de serier där kombinationen skräckserie och politik inte riktigt fungerar är den direkt efter "The Curse": "Southern change"/"Strange fruit".
Under en filminspelning om slavtiden blir skådespelarna besatta av spöken från den tiden: Den vite liberalen blir rasistisk slavägare, den radikale afroamerikanen slav. Den har ändå en del starka scener som när slavzombierna revolterar. Och ett bra slut.
Och om det politiska i serien nån gång kan kännas lite osmidigt så gör det att serien får en extra dimension och lite mer tyngd.
Bild ovan av Stephen Bissette och John Totleben och Ron Randall.

Inga kommentarer: