lördag 16 december 2023

Bernard Foys tredje rockad

"Sedan ett par veckor var han fullt sysselsatt med en ganska omfångsrik och komplicerad agentroman[...]Han tyckte att den blev rätt spännande men han
saknade mycket en del möjligheter som dikterna hade gett honom. Han hade en känsla av att poesi gav en bättre
möjlighet att liksom säga flera olika saker på en gång.
  (Men han var redan en liten aning trött på den också, och funderade på om det inte möjligen skulle kunna finnas något slags metod att kombinera diktsamlingen med agentromanen.)"
ur Bernard Foys tredje rockad av Lars Gustafsson 

Enligt Lars Gustafsson så var fröet till Bernard Foys tredje rockad ett slags dare. Hans son Joen uppmanade honom en höstkväll att skriva en roman där ordföranden i Svenska Schackförbundet mördas i en sovvagn på väg till Paris och en rabbin löser gåtan. Lars Gustafsson antar utmaningen. (Detta enligt Ett minnespalats (1994)).

Bernard Foys tredje rockad har undertiteln "Kriminalroman och rekonstruktion av Les Fleurs du mal av Charles Baudelaire".  Den består av tre olika berättelser som har en Bernard Foy i huvudrollen. Det visar sej att den första berättelsen, en spänningsroman (vars handling är den som Joen Gustafsson föreslog den höstkvällen) är berättad av en åldrad poet som tror att alla unga poeter plagierar honom.
Men berättelsen om denna poet visar sej i sin tur vara skriven av en ung man.

En berättelse i en berättelse i en berättelse alltså. Och i de tre berättelserna kommer olika motiv och föremål och händelser igen.

Bernard Foys tredje rockad är en av Lars Gustafssons mest framgångsrika romaner. Den har översatts till flera språk och brukar ofta nämnas bland hans bästa. Lars Gustafsson själv skrev att han "betraktar [den] som mitt litterära huvudverk." (också i Ett minnespalats).

Jag var inte så imponerad första gången jag läste den. Jag tyckte formen med de olika berättarna tog för stor plats.
Men då jag hade föresatt att läsa genom hela Lars Gustafssons verk I kronologisk ordning så gällde det så klart även denna. Så jag gick till biblioteket och beställde romanen från magasinet ("Och här inne i de djupa ändlösa magasinen sov alla dessa böcker som ingen människa längre läser." - ur Bernard Foys tredje rockad) och läste om den.

Den tillhör fortfarande inte mina favoritlarsgustafssonar men jag tyckte mycket bättre om boken den här gången. Det som slog mej när jag läste om den i det här projektet var hur den på flera sätt kändes som en återgång till Lars Gustafssons tidiga romaner som Följeslagarna och Bröderna och deras lek med äventyrsromanen.

Inga kommentarer: